PDA

Bekijk de volledige versie : Verbod op corrigerende tik...


Barst
27th November 2004, 03:29
Verbod op slaan kinderen - Minister wil ook corrigerende tik wettelijk verbieden

DEN HAAG - Minister Donner wil in de wet vastleggen dat ouders hun kinderen niet mogen slaan. Dat geldt ook voor die ene corrigerende tik. Binnen enkele maanden zal Donner de ministerraad een voorstel presenteren om de wet aan te passen, zo kondigt hij vandaag aan in een vraaggesprek met deze krant.


Hoewel het denken erover wel aan het veranderen is, vinden veel ouders het nog heel gewoon om met de bekende 'draai om de oren' kinderen tot de orde te roepen. De minister hoopt dat mensen anders gaan denken over het geven van een corrigerende tik, als in de wet staat dat ouders (en andere opvoeders) kinderen niet mogen slaan.

,,Buitenstaanders zullen zich vrijer voelen om eerder commentaar te leveren, als ze zien dat een ouder een kind een tik geeft. En bij mensen die anders geneigd zouden zijn hun kinderen vaak te slaan, kan het helpen als ze moeten vrezen voor verlies van het ouderlijk gezag'', zegt de minister.

Volgens Donner is zo'n signaal van de overheid nodig, vanwege het grote probleem van de kindermishandeling. Veel ouders slagen erin zich te beperken tot die ene tik. Maar steeds meer ouders weten niet waar de rem zit. Per jaar worden naar schatting 80000 kinderen slachtoffer van mishandeling.

Donner stuurt aan op een wijziging van het burgerlijk wetboek. Daarin wordt onder meer het ouderlijk gezag over kinderen geregeld. In het uiterste geval kan dat ouders worden afgenomen, als ze hun kinderen al te vaak met een klap tot de orde roepen.

Aanpassing van het burgerlijk wetboek lijkt de minister beter dan opneming van een verbod in het wetboek van strafrecht. Daarin staan weliswaar ook al strafbepalingen voor die gevallen waarin sprake is van regelrechte mishandeling. Maar een verbod op een corrigerende tik in de strafwet, noemt de minister 'een overschatting van de macht van het strafrecht'.

Donner komt binnen enkele maanden ook met een voorstel dat het mogelijk maakt om de pleger -in plaats van het slachtoffer of de slachtoffers- van huiselijk geweld tijdelijk uit huis te plaatsen.


Trouw, Ruud van Heese, 26-11-2004

katleen
27th November 2004, 10:00
Ik ben hier niet mee akkoord. Ik begrijp dat er heel veel gevallen van kindermishandeling zijn, en ik zal nooit laten om mijn ongenoegen daarover uit te spreken. Maar als ik ni af en toe ne goeie tik had gekregen had ik er nu veel anders bij gezeten denk ik.
Ik ben tegen kletsen uitdelen maar ik denk dat je het als ouder altijd wel is moet doen! Dat ze is goe op hun plaats gezet worden. Waar ik wel niet tegenkan is als ik zie dat een kind in het gezicht of tegen het hoofd wordt geslagen. Kletst maar is als het te ver gaat, maar weet zelf ook wanneer je te ver gaat... ;)
En btw, ik vind niet dat de overheid moet beslissen of ik mijn kind nen tik mag verkopen ja of nee! Ik ben zelf wel slim genoeg om dat te weten. En mensen die niet slim genoeg zijn zullen via de nodige instanties wel gestraft worden! Het taboe rond mishandeling is weg en maar goed ook!

judithgielens
27th November 2004, 15:27
Als ze een wet invoeren dat ouders hun kinderen niet mogen slaan, moeten ze ook een wet invoeren dat kinderen hun ouders niet mogen slaan!
geen eenrichtingsverkeer dan he!!

Vroeger(in de generatie van mijn ouders) werden er nog een heleboel tikken uitgedeeld, zijn mijn ouders hier slecht door geworden of hebben ze trauma's? nee
Ikzelf kreeg ook regelmatig een tik als ik niet luisterde, ben ik er slechter door geworden of heb ik trauma's? nee

Van mij mag het zeker niet verboden worden, het is jou kind en je voed het op, op jou manier.
De ene ouder gaat kinderen telkens belonen als ze iets goed doen(uiteindelijk doen ze alleen nog maar iets goed als ze ervoor zullen beloond worden)
de andere ouder geeft zijn/haar kind een tik als het niet luistert
de andere ouder heeft weer een andere aanpak enz

Ik begrijp dat er vele gevallen zjin van kindermishandeling tegenwoordig, maar gaat dit al niet iets te ver?
Als jij je kind slaagt zegt die mss binnenkort: mama/papa, dat mag niet! dat staat in de wet! ik ga naar de politie.
Waar zijn we dan mee bezig???
Nu zijn er toch ook wetten over mishandeling:het opzettelijk toebrengen van slagen en verwondingen; telt da dan ni meer??

Kenny
28th November 2004, 23:14
[QUOTE=judithgielens]Als ze een wet invoeren dat ouders hun kinderen niet mogen slaan, moeten ze ook een wet invoeren dat kinderen hun ouders niet mogen slaan![/QUOTE]

Mag dat dan nu wel?


Ik weet niet of zo'n opvoedende tik z'n nut heeft eigenlijk, ik kan best begrijpen dat dat voor ouders dikwijls de 'makkelijkste' oplossing is voor hun probleem en elk ouder is vrij om z'n kind op te voeden zoals hij of zij het wil.

Of ik het ooit zelf zou kunnen doen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik ooit mijn kind een mep zou verkopen, alhoewel dat waarschijnlijk wat te naïef is en de praktijk me anders zal leren. Maar daar gaat het voor mij niet echt om...

Het gaat er om dat de overheid niks te maken heeft met hoe een ouder zijn kind opvoed. Wederom principekwestie dus, ik ben geen fervent voorstander van de tactiek maar het bij wet verbieden vind ik vele bruggen te ver.

En graag zou ik hierbij toch meedelen dat ik hieronder versta dat alleen, en werkelijk _alleen_, de ouders zo'n pedagogische tik mogen uitdelen. Grootouders, leiding van jeugdbeweging, leraars,... mogen niet van dit 'voorrecht' genieten. De eerste van voorgenoemden die mijn kind zou aanraken, zal er gegarandeerd spijt van krijgen.

katleen
29th November 2004, 09:03
Of ik het ooit zelf zou kunnen doen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik ooit mijn kind een mep zou verkopen, alhoewel dat waarschijnlijk wat te naïef is en de praktijk me anders zal leren.

idd, de praktijk zal u wel rap anders leren, want in het begin zijn ze nog ni groot genoeg om hun zakgeld af te pakken en vinden ze het plezant om u zo kwaad mogelijk te krijgen.. en ik vind hen op de kamer zetten (zoals ge dikwijls ziet in die programma's over hoe je kinderen opvoed) veel erger dan ff een tik op de handen of poep!

Davy V.H.
29th November 2004, 11:54
[QUOTE=katleen]idd, de praktijk zal u wel rap anders leren, want in het begin zijn ze nog ni groot genoeg om hun zakgeld af te pakken en vinden ze het plezant om u zo kwaad mogelijk te krijgen.. en ik vind hen op de kamer zetten (zoals ge dikwijls ziet in die programma's over hoe je kinderen opvoed) veel erger dan ff een tik op de handen of poep![/QUOTE]

Waarom? Hedendaagse kamers van kinderen puilen uit van speelgoed en Playstation. Is het nog een straf om hen huisarrest te geven?

katleen
29th November 2004, 13:22
:D ook waar

Inge Meeuwssen
29th November 2004, 14:24
Ik persoonlijk versta onder een "corrigerende tik" iets helemaal anders dan "een mep" of "een klets". Voor mij is een corrigerende tik iets dat heel veel bij peuters gebruikt wordt. Gewoon een klein tikje op de handjes wanneer het naar iets grijpt dat niet mag en vaak ook gevaarlijk is. Ik denk dat wanneer je een hele uitleg tegen die peuter gaat doen die daar niets van begrijpt. En zo'n tikje kan heus geen kwaad. Ik ben er wel mee akkoord dat alleen de ouders dit mogen doen.
Een mep daarentegen vind ik al ver gaan. Er zijn heus wel manieren waarop je je kinderen kan straffen. Het probleem is volgens mij dat weinig ouders hun kinderen nog echt "kennen" om hen goed te kunnen straffen. Je moet weten waar je kind veel belang aan hecht om hen goed te kunnens straffen. Desnoods, ja, met de PS2 af te nemen voor een tijd.

Dus, VOOR de "corrigerende tik", TEGEN de "mep".

judithgielens
29th November 2004, 15:32
[QUOTE=judithgielens]Als ze een wet invoeren dat ouders hun kinderen niet mogen slaan, moeten ze ook een wet invoeren dat kinderen hun ouders niet mogen slaan![/QUOTE]

[QUOTE=Kenny]Mag dat dan nu wel?[/QUOTE]

Mja, ik vind het erg om te zeggen. Maar ik heb een redelijk aggressieve broer en ik krijg soms het idee dat mijn ouders meer tikken krijgen van mijn broer, dan mijn broer tikken van mijn ouders.

Volgens mij mag het sowiso ni(ik denk aan strafbare praktijk zoals het opzettelijk toedienen van SLAGEN en verwondingen).

Waar ligt de grens ook weer he?

judithgielens
29th November 2004, 15:37
[QUOTE=Inge Meeuwssen]Ik persoonlijk versta onder een "corrigerende tik" iets helemaal anders dan "een mep" of "een klets". Voor mij is een corrigerende tik iets dat heel veel bij peuters gebruikt wordt. Gewoon een klein tikje op de handjes wanneer het naar iets grijpt dat niet mag en vaak ook gevaarlijk is. Ik denk dat wanneer je een hele uitleg tegen die peuter gaat doen die daar niets van begrijpt. En zo'n tikje kan heus geen kwaad. Ik ben er wel mee akkoord dat alleen de ouders dit mogen doen.
Een mep daarentegen vind ik al ver gaan. Er zijn heus wel manieren waarop je je kinderen kan straffen. Het probleem is volgens mij dat weinig ouders hun kinderen nog echt "kennen" om hen goed te kunnen straffen. Je moet weten waar je kind veel belang aan hecht om hen goed te kunnens straffen. Desnoods, ja, met de PS2 af te nemen voor een tijd.
[/QUOTE]

Dit vind ik ook het beste: van het kind afpakken wat er dierbaar voor is of waar het veel belang aan hecht.
Hoewel mijn ouders vroeger beide deden: een tik(of meerdere natuurlijk) en daarna naar mijn kamer sturen (omdat ze wisten dat ik mijn daar niet amuseerde of mij rot voelde.
Na een tijd begin je dan natuurlijk de straf om te draaien: ik draaide mijn kamer op slot en begon keiluid muziek te spelen. Dat leidde ertoe dat ik niet meer naar mijn kamer moest gaan als straf.
De straf die erop volgde was eigenlijk wel erger: in de woonkamer zitten, in de zetel, met de tv voor je die niet op mocht. Gewoonweg een marteling voor een kind van 10-12jaar!

En ik denk zoals Inge ook al zei, dat dergelijke straffen veel meer effect zullen hebben dan een tik.
Mijn broer mepte mijn vader of moeder gewoon altijd terug, hij beet of spitste enz, totdat mijn ouders zelf eigenlijk nog amper een tik durven te geven omdat ze de straf zelf dubbel en dik terugkrijgen.

Pieterjan
30th November 2004, 16:06
Het grootste probleem is natuurlijk een grens trekken tussen een corrigerende tik en een echte slag om pijn te doen. Zelf heb ik van thuis uit wel eens een corrigerende tik gekregen en ik moet zeggen dat die zeker zijn nut heeft bewezen. Daarom zou ik zelf zulke tik bij mijn kinderen niet schuwen. Het is een zogezegde "onmiddelijke" straf, en die is niet te evenaren met bv. zakgeled afnemen, dat voor een hele periode geld. Misschien een niet zo goede vergelijking, maar wanneer ik mijn hond een tik geef wanneer hij iets verkeerd doet, DAN weet hij wat hij mis gedaan heeft. In tegenstelling tot wanneer ik hem om de minuut nog een keer berisp, dan zal hij zeker niet weten waarom hij terecht gewezen zal zijn. Dit voorbeeld maar ter illustratie van het effect van langdurige straffen

yannick.staelens
30th November 2004, 17:40
Kindermishandeling is sowieso toch verboden?? Waarom moeten ze dan de pedagogische tik verbieden? Ze zeggen dat dit kindermishandeling voortbrengt.. In 99% van de gevallen gaat dit toch compleet niet op? en om voor die 1% dit te verbieden lijkt mij compleet absurd!!!
Een pedagogische tik is af en toe echt wel nodig ( zelfs als de leerkracht deze tik geeft) Wat moet je dan doen? zoals mijn stiefmoeder met haar kind van (4 op dit moment) doet?
Nee Yoni dat mag niet.. Dan zegt ze nadien tegen mij: als Yoni iets verkeerds doet dan praat ik met haar en vraag ik haar waarom ze dat doet en doe ik haar inzien dat ze verkeerd bezig was
==> resultaat = VERWEND kind... Met een kind van 4 jaar moet je niet gaan praten als met een puber die het nut van de meeste dingen in kan zien.. Zo'n klein kind begrijpt de wereld nog niet en begrijpt zeker niet waarom iets zou mogen of niet mogen op moreel vlak.. (kijk maar naar je cursus opvoedkunde)
ik wil niet zeggen dat het een degoetant kind is hoor.. verre van, een schatje is het, maar als ze iets fout doet dan wordt dat eigenlijk op deze wijze altijd niet bestraft. Ze blijft dit daarom ook leuk voortdoen.
De enige reden waarom Yoni toch nog een beetje luisterd is denk ik omdat ik, mijn ouder broer en jonger zus redelijk veel met haar bezig zijn :D :rolleyes:

Inge Meeuwssen
30th November 2004, 17:55
[QUOTE=yannick.staelens]Een pedagogische tik is af en toe echt wel nodig ( zelfs als de leerkracht deze tik geeft) [/QUOTE]


Sorry, maar hier ben ik het niet mee akkoord. Het is niet aan de lkr. om iemand een "pedagogische tik" te geven. Volgens mij behoort dit tot de taak van de ouders! En echt alleen de ouders! (of de opvoeders, wat vaak ook de grootouders zijn)

yannick.staelens
30th November 2004, 18:29
Dan zou ik vriendelijk willen vragen aan Judith om haar voorbeeld te geven.. toen zij een tikje kreeg van haar leerkracht. Ik zeg niet dat een lkr dit mag toepassen zoals een ouder dat zou doen. Maar SOMS is dit echt gerechtvaardigd denk ik.

Inge Meeuwssen
30th November 2004, 18:37
Judith, het is aan jou. Ik wil graag je voorbeeldje horen.

judithgielens
30th November 2004, 18:48
[QUOTE=yannick.staelens]Dan zou ik vriendelijk willen vragen aan Judith om haar voorbeeld te geven.. toen zij een tikje kreeg van haar leerkracht. Ik zeg niet dat een lkr dit mag toepassen zoals een ouder dat zou doen. Maar SOMS is dit echt gerechtvaardigd denk ik.[/QUOTE]

oke, hier volgt dus het verhaal(voor diegene die geinteresseerd zijn)

Ik zit in het vierde leerjaar bij meester Bruno
(schooljaar 95-96,net toen onder andere julie en melissa ontvoerd zijn)

Op het einde van onze uitstap naar Bokrijk, mochten we in die grote speeltuin gaan spelen.
Op die leeftijd (en nu nog) was ik dol op die glijbanen in buisvorm(zoals in sunparks enz ook he)
Er was afgesproken met meester Bruno dat, wanneer hij 3x floot, wij terug moesten verzamelen aan de ingang.

Oke, ik ga spelen en hoor na een tijdje 3x fluiten, dus ik ga braaf naar de ingang, ik blijf daar even staan, maar noch meester Bruno, nog klasgenoten van mij stonden er.
Dus ik ga terug spelen. Na een tijdje hoor ik weer 3x fluiten. Ik ga weer naar de ingang, blijf even staan, maar weer komt er niemand van mijn klas of meester Bruno.
Dit gebeurt daarna nog 1x en ik doe weer hetzelfde.
De 4x hoor ik weer fluiten maar ik denk bij mezelf: het zal wel weer een andere school zijn, ik ga daar weer niet staan nixen, ik blijf wel gewoon spelen.
Meester Bruno heeft mij dan afgeroepen(want deze keer was het dus wel voor mijn klas) maar als je in van de buizen zit, hoor je dat helemaal niet!
Heel de klas is mij dus komen zoeken. Een klasgenootje vond mij toen ik uit een buis gegleden kwam en sleurde mij mee naar de rij. Toen ik in de rij stond, kreeg ik een tik tegen mijn kaak van Meester Bruno.
Enerzijds was dat uit frustratie en opluchting, anderzijds ook om mij te straffen.

Ik heb dit savonds niet tegen mijn ouders gezegd(omdat ik wist dat wat ik gedaan had, fout was en ik wss nog tikken bij zou krijgen van mijn ouders). De andere kinderen hadden dit natuurlijk wel verteld en je kan al raden wat er de volgende dag aan de schoolpoort gebeurt: moeders onder elkaar, roddelen heel wat af!
Ons mama is dat dus te weten gekomen en met meester Bruno gaan praten.
Ze heeft hem niet uitgescholden of nix, maar gewoon gezegd dat dat meester Bruno zijn volste recht was.
Zelf voelde hij zich wel schuldig en heeft zich verontschuldigd bij mijn moeder omdat het in een vlaag van "stress" was. Mijn moeder heeft gewoon gezegd dat hij zich niet hoefde te verontschuldigen en dat ze zijn reactie goed genoeg kon begrijpen.

jarenlang heb ik altijd zoiets gehad van: lkr mogen hun kinderen niet slaan, maar een paar jaar geleden ben ik wel beginnen te beseffen hoe meester Bruno zich moest gevoeld hebben.
Zelf doe ik ook regelmatig uitstappen met de speelpleinen en telkens wanneer een kind iets langer wegblijft,begin je soms toch ook wel wat ongerust te worden.
Ik vond het dus een terechte tik.

Opmerking hierbij: ik denk niet dat de ouders van nu gaan reageren zoals mijn moeder "in die tijd".

katleen
30th November 2004, 19:16
Ons mama heeft vroeger tegen meester marc (2e leerjaar) gezegd dat als hij mij op mijn nagels zag bijten hij met de regel op mijn vingers mocht slaan...
Die meester heeft da nooit gedaan en ik bijt nog altijd op mijn nagels :D

yannick.staelens
30th November 2004, 20:41
Spijtig he... ;) als hij die tikken wel zou gegeven hebben beet je nu mss niet meer op je nagels :rolleyes:

katleen
1st December 2004, 13:13
Ook waar, maar zou jij dat doen als een moeder dat vraagt aan jou?