PDA

Bekijk de volledige versie : Smartphone houdt tieners uit hun slaap


Janne.V*rbeeck
2nd April 2016, 22:07
Smartphone houdt tieners uit hun slaap

Meer dan een kwart van de Vlaamse meisjes en een vijfde van de jongens tussen 11 en 18 jaar kampt met slaapproblemen. Dat blijkt uit het rapport Jongeren en ¬Gezondheid, gebaseerd op ¬enquêtes bij meer dan 9.500 leerlingen uit 98 scholen, dat Het Nieuwsblad kon inkijken. Volgens experts is er één grote boosdoener: smartphones en tablets.

Het rapport Jongeren en Gezondheid is een samenwerking tussen de Universiteit van Gent en de Vlaamse overheid en maakt deel uit van een onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie, dat om de vier jaar plaatsvindt over de hele wereld.

Uit het Vlaamse onderzoek blijkt dat steeds meer tieners minstens twee keer per week problemen hebben om in te slapen: in vergelijking met 2010 is er bij de meisjes een toename met bijna dertig procent, bij de jongens met net geen twintig.

Tieners houden zichzelf én elkaar wakker

Slapeloosheid is voor een deel eigen aan de puberteit, zeggen experts. Maar er is ook een bijkomende oorzaak: steeds meer tieners gebruiken smartphones, tablets of laptops vlak voor het slapengaan, waardoor ze minder snel moe worden.

En het blijkt niet altijd even gemakkelijk om die uit te zetten. "Zolang een van de gesprekspartners online blijft, is het voor de anderen erg moeilijk om de smartphone opzij te leggen. Het gaat niet meer om wanneer kinderen naar bed gaan, maar wel wanneer ze ophouden met chatten vanuit dat bed", vat professor Jan Van den Bulck van de KU Leuven in de krant samen. Tieners houden dus niet alleen zichzelf wakker, maar ook elkaar.

Het is ook al langer geweten dat het blauwe licht van smartphones en tablets ertoe leidt dat onze hersenen minder snel het slaaphormoon melatonine aanmaken. Dat hormoon zorgt ervoor dat we rustig worden.

Gevolgen kunnen groot zijn

Dat een tiener later inslaapt, betekent daarom niet dat hij of zij ook slechter zal slapen. Maar ze komen wel slaap tekort, zeker als ze op tijd op school moeten zijn.

Dat kan mettertijd grote gevolgen hebben, zoals prikkelbaarheid, concentratiestoornissen en in het slechtste geval zelfs depressieve gevoelens

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2553499

Eigen mening

Een typisch probleem van de digital age. Ook ikzelf heb me hieraan reeds schuldig bevonden. In de tijd van slimme telefoons heeft niemand nog een wekker nodig, want ook je gsm beschikt over deze functie. Je wil gaan slapen, je zet de wekker en dan steekt onze FOMO de kop op. Je gaat toch nog snel al je social media-accounts ‘checken’ omdat je niets wil missen. Je scrolt en je scrolt, en ondertussen is er alweer een halfuur verstreken.
Je bent constant in contact met je vrienden, omdat het nu eenmaal zo simpel is. Foto’s en filmpjes naar elkaar sturen vanuit je bed is een ongelooflijke luxe. Wel een ongezonde luxe, want zoals in het artikel gezegd wordt, houd je niet alleen jezelf uit je slaap maar ook de persoon aan de andere kant van het scherm.
Uit onderzoek is gebleken dat het blauwe licht van je smartphone ervoor zorgt dat je hersenen minder geprikkeld zijn om je slaperig te maken. Hierbij stel ik me dan de vraag of ik dit blauwe licht van smartphones of laptops of iPads dan wel gezond is voor onze ogen? We vertellen kleine kinderen dat ze niet te dicht bij een televisiescherm mogen gaan staan, maar wat dan met een iPad die je vlak voor je neus houdt?
Ik denk niet dat tieners beseffen dat, wanneer ze laat gaan slapen, ze hiermee zichzelf alleen maar slechte dingen op de nek halen. Je bent niet goed uitgeslapen, je bent minder geconcentreerd… Dat dit zelfs tot depressie kan leiden, daar schrik ik wel van.
Ik denk dat hier de ouders een belangrijke rol spelen. Tieners zitten te dicht op het probleem en beseffen (denk ik) niet dat het effectief een probleem is, dus daarvoor hebben ze hun ouders nodig die hen op de vingers kunnen tikken. Zo kunnen er bijvoorbeeld afspraken gemaakt worden in verband met het aantal uren dat ze op hun smartphone mogen spelen, of bijvoorbeeld een afspraak waarbij de smartphone niet mee in de slaapkamer mag, …