PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe behandeling tegen anorexia in de maak?


Mathias.H*fmans
30th March 2016, 10:31
De eetstoornis anorexia nervosa zou in de toekomst mogelijk behandeld kunnen worden door magnetische pulsen naar bepaalde delen van het brein te sturen. Bij testen met anorexiapatiënten werd voor het eerst aangetoond hoe deze methode de symptomen van de eetstoornis kan verminderen.

Het is de eerste keer dat deze methode getest werd op proefpersonen, door Britse wetenschappers van de King's College in Londen. Met 49 proefpersonen zit het onderzoek nog in de kinderschoenen, al zijn deze eerste resultaten alvast veelbelovend.

Volgens nieuwe bevindingen die gepubliceerd werden in het tijdschrift PLoS One is er goed nieuws voor mensen die aan anorexia nervosa lijden. Deze eetstoornis wordt gekenmerkt door een gevaarlijk laag lichaamsgewicht en jezelf uithongeren, in ernstige gevallen met de dood tot gevolg. De sleutel tot het verminderen van de belangrijkste symptomen van anorexia nervosa zit volgens de wetenschappers in niet-invasieve breinstimulatie, waarbij magnetische pulsen naar het brein worden gestuurd. De eerste testen werden uitgevoerd bij 49 proefpersonen.

Magnetische pulsen
De onderzoekers focusten voor deze testen op specifieke delen in het brein die instaan voor zelfregulering, en waar ook de problemen opduiken bij anorexiapatiënten. Ze stuurden magnetische pulsen naar die specifieke gebieden in het brein, wat aanvoelt als een zacht getik tegen de zijkant van het hoofd. Na één sessie van deze zogenaamde repetitive transcranial stimulation (rTMS) kwam het al tot positieve resultaten.
Meer controle
"We ontdekten dat één sessie rTMS de drang om zo weinig mogelijk te eten verminderde, de perceptie over te weinig en te veel eten beïnvloedde en de deelnemers aanzette tot het maken van verstandigere beslissingen," legt Dr. Jessica McClelland uit. "Deze bevindingen suggereren dat stimulatie van het brein de kernsymptomen van anorexia kan verminderen, door de rationele controle over de compulsieve kenmerken van de stoornis te verbeteren." Veelbelovende resultaten, al zijn meer testen nodig om de langetermijneffecten van dit soort therapieën te onderzoeken.

Bron: www.HLN.be http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2659954/2016/03/29/Nieuwe-behandeling-tegen-anorexia-in-de-maak.dhtml

Eigen mening:
Ik vindt het goed dat er naar een oplossing wordt gezocht voor dit stoornis. Het is ook zeker goed dat er een eventuele oplossing is gevonden voor dit stoornis, want veel mensen lijden aan anorexia. Ik vraag me alleen af of de goede resultaten ook blijven wanneer je stopt met deze magnetische pulsen. Mensen die vandaag de dag van anorexia af willen moeten heel wat begeleiding ondergaan vooraleer ze volledig terug gezond zijn, fysiek en mentaal. ik wil zeker niet zeggen dat ik het niet goed vind dat deze remedie is ontdekt, want uit onderzoek blijkt ze te werken. Ik weet alleen niet of het zo verstandig is om voor elk stoornis een 'speciale' remedie te maken. Soms heb je gewoon wilskracht en veel hulp van andere mensen nodig om van een stoornis af te geraken.

Maxime.v*ndersmissen
30th March 2016, 16:56
Ik vind het zoals Mathias goed dat er een mogelijke oplossing gevonden is. Ik ken zelf ook een paar mensen die anorexia hebben en de gevolgen daarvan zijn groot om niet te zeggen verschrikkelijk. Ik heb schrik dat deze methode, meer bepaald de magnetische impulsen, in de toekomst weinig oplossing gaat bieden. Het kan op korte termijn wel werken, maar anorexia is een ziekte waarmee je je hele leven bezig bent.
Ik vind dat ze de methode zeker kunnen testen, maar dan moeten de patiënten nog wel extra ondersteuning en begeleiding krijgen. Dat is nodig omdat anorexia een ziekte is dat tussen je oren zit. Ze moeten daarom ook nog psychologisch opgevolgd worden. Natuurlijk is het testen al een begin en hopelijk vinden ze in de toekomst een oplossing of een verbetering van een bestaande oplossing zodat deze ziekte verholpen kan worden.
Er zijn te veel mensen die hieraan lijden. Misschien moeten we niet alleen de ziekte oplossen, maar moeten we een oplossing vinden voor de oorzaak. Tegenwoordig is iedereen op de media bezig met sporten en gezond eten. Daardoor denken andere meisjes dat ze dat ook moeten doen of vinden ze zich al te snel dik. Ze gaan dan ook beginnen sporten en op hun eten letten waardoor dit al te snel extreem kan worden. Ik denk dat we om te beginnen al meer modellen moeten tonen met rondingen want daar is niets mis mee. Dat is natuurlijk nog maar iets klein, maar vele kleine dingen kunnen al een grote verandering veroorzaken.