PDA

Bekijk de volledige versie : Zikavirus: Amerikaanse gezondheidsdiensten raden aan twee tot zes maanden te wachten


Lotte.G*ens
28th March 2016, 09:37
Zikavirus: Amerikaanse gezondheidsdiensten raden aan twee tot zes maanden te wachten met zwangerschap

De Amerikaanse dienst volksgezondheid raadt koppels aan om zeker lang genoeg te wachten vooraleer ze zwanger proberen te geraken na besmetting met het zikavirus. Vrouwen zouden minstens twee maanden moeten wachten, voor mannen wordt wachttijd van zeker zes maanden aanbevolen.

De nieuwe richtlijn kwam er gisteren en werd uitgevaardigd door de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) en volgt op de eerdere aanbevelingen van het agentschap dat de nadruk legde op preventie bij vrouwen die al zwanger zijn. Verder willen de gezondheidsdiensten meer anticonceptiva beschikbaar stellen in Puerto Rico, het eerste Amerikaanse grondgebied waar het zikavirus uitbrak, met momenteel al 261 gevallen op de teller. De komende maanden worden daar nog duizenden besmettingen verwacht.

Het virus werd voor het eerst vastgesteld in Brazilië en verspreidde zich erg snel in Latijns-Amerika en de Caraiben. Er zijn steeds meer bewijzen dat er een verband is tussen zika en microcefalie. Bij microcefalie worden kinderen geboren met een te kleine schedel, waardoor hun hersenen zich niet voldoende kunnen ontwikkelen.

Het CDC raadt mannen en vrouwen die mogelijk werden blootgesteld aan het virus nu dus aan om zwangerschapspogingen minstens twee maanden uit te stellen. Tot die periode is men gekomen na het bestuderen van het (beperkte) wetenschappelijke bewijsmateriaal over de aanwezigheidsduur van het zikavirus in bloed of sperma.

Patiënten informeren
Volgens de onderzoekers is er helaas nog te weinig geweten over het virus en zullen de aanbevelingen mogelijk ook veranderen naargelang het onderzoek vordert. Mensen die in gebieden wonen waar het zikavirus is uitgebroken staken hun pogingen om zwanger te worden het best helemaal. Artsen in die gebieden worden dan ook aangemaand om patiënten uitgebreid te informeren over de risico's.

Om overdracht bij zwangere vrouwen te vermijden, moeten mannen die in risicogebieden wonen of verbleven hebben, altijd een condoom gebruiken wanneer ze geslachtsgemeenschap hebben met hun zwangere partner. Het CDC is met name erg ongerust over de situatie van vrouwen in Puerto Rico waar wordt verwacht dat honderden zwangere vrouwen de komende maanden zullen besmet worden met het virus.

In een rapport dat gisteren verscheen, staat dat 2/3 van de zwangerschappen op het eiland ongewenst zijn, tegenover een gemiddelde van ongeveer vijftig procent bij de Amerikaanse bevolking. De onderzoekers schatten dat maar liefst 138.000 Puerto Ricaanse vrouwen op vruchtbare leeftijd kans lopen ongewenst zwanger te worden. Veel van die vrouwen gebruiken immers niet de juiste of geen anticonceptiva.

Het departement Volksgezondheid werkt samen met federale, lokale en privépartners om dit probleem aan te pakken en goedwerkende anticonceptiva ter beschikking te stellen.

Bron: De Morgen (ldl)
http://www.demorgen.be/wetenschap/zikavirus-amerikaanse-gezondheidsdiensten-raden-aan-twee-tot-zes-maanden-te-wachten-met-zwangerschap-bcd2b105/

Mening:
Helaas kunnen we niet alle mensen van over heel de wereld goed informeren over bepaalde ziekten en virussen, met de media die wij hier kennen. In ontwikkelingslanden is het zeker moeilijk om deze mensen goed te informeren omdat zij vaak nog met een geloof zitten die geen anticonceptie of andere hulpmiddelen toelaten, waardoor deze mensen er vaak alleen voorstaan, terwijl dit niet onze bedoeling is. Wij willen vaak deze mensen helpen, want hier heeft iedereen baat bij, als zij gezond blijven, blijven wij dit ook als wij bijvoorbeeld naar hun landen op reis gaan. Deze virussen zijn vaak tegen te houden mits we iedereen goed kunnen beschermen, maar dan moet je ook beschermd willen worden. Mijn ouders zijn ooit allebei samen met Artsen Zonder Grenzen mensen gaan helpen in ontwikkelingslanden, hun leren wat anticonceptiemiddelen zijn, vitaminen geven, hun kinderen een pamper leren aandoen, etc. Ik hoop dat ik ooit in hun voetsporen kan treden en dit ook kan verwezenlijken, dan zal ik pas echt het gevoel hebben dat ik deze mensen heb geholpen en dat ik heb bijgedragen aan een betere solidaire wereld.