Alina.D*ms
23rd March 2016, 15:21
De Croo vraagt grondige evaluatie van netwerkproblemen
Minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) heeft aan de verschillende telecomoperatoren een grondige analyse gevraagd van de netwerkproblemen die dinsdag opdoken na de aanslagen in de Brusselse hoofdstad. Op basis van die analyse wil hij met de sector rond de tafel gaan zitten om de nodige lessen te trekken en de procedures te verfijnen. Na de aanslagen van gisteren was het telefoonnetwerk urenlang overbelast.
Voor het kernkabinet van woensdagvoormiddag had ook minister van Justitie Koen Geens (CD&V) gewezen op de netwerkproblemen van dinsdag. Hij sprak van een ‘vervelend’ tekort.
Het huidige crisisplan telecommunicatie, dat dateert van de Pukkelpopramp in augustus 2011, voorziet dat bij een grote ramp de mensen worden opgeroepen om te sms’en, te communiceren via mobiele data of vaste netwerken te gebruiken. Die oproep kwam er dinsdag ook door de minister, de betrokken operatoren en het Crisiscentrum. De operatoren stelden als alternatief hun wifi-hofspots volledig open.
Crisiscentrum
Alexander De Croo wil dat in de analyse van de operatoren alle relevante elementen worden meegenomen en dat ook wordt nagegaan welke de impact is van de huidige stralingsnormen op een snellere overbelasting van de netwerken. Hij wil ook met het Crisiscentrum nagaan of sociale media nog intensiever kunnen gebruikt worden in tijden van crisis. Naast de operatoren worden ook onder meer Microsoft (Skype), Facebook (Whatsapp), Twitter en Google uitgenodigd om hieraan deel te nemen.
De Standaard
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160323_02198502
Eigen mening:
Ik vind het goed dat hier belang aan wordt gehecht. Met de omstandigheden zou je kunnen denken dat dit niet het belangrijkste probleem is, maar ik vind het een heel belangrijk aspect dat mensen elkaar probleemloos kunnen contacteren. Als er zo'n verschrikkelijk voorval gebeurt en je kan u geliefden en naasten niet contacteren zorgt dit voor enorme paniek en chaos dat wel degelijk kan vermeden worden. Het netwerk zou trouwens sterk genoeg moeten zijn om dit aan te kunnen. De procedures kunnen zeker nog verfijnd worden en ik ben blij dat er aan wordt gewerkt. Natuurlijk leven we in een moderne maatschappij waarbij je ook gebruik kan maken van mobiele data, wifi en de sociale media. Ik denk dat dit de toekomst wordt en dat het efficiënter is dat we via sociale media elkaar gaan contacteren. Maar we moeten opletten dat deze weg ook niet vastloopt of blokkeert.
Minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) heeft aan de verschillende telecomoperatoren een grondige analyse gevraagd van de netwerkproblemen die dinsdag opdoken na de aanslagen in de Brusselse hoofdstad. Op basis van die analyse wil hij met de sector rond de tafel gaan zitten om de nodige lessen te trekken en de procedures te verfijnen. Na de aanslagen van gisteren was het telefoonnetwerk urenlang overbelast.
Voor het kernkabinet van woensdagvoormiddag had ook minister van Justitie Koen Geens (CD&V) gewezen op de netwerkproblemen van dinsdag. Hij sprak van een ‘vervelend’ tekort.
Het huidige crisisplan telecommunicatie, dat dateert van de Pukkelpopramp in augustus 2011, voorziet dat bij een grote ramp de mensen worden opgeroepen om te sms’en, te communiceren via mobiele data of vaste netwerken te gebruiken. Die oproep kwam er dinsdag ook door de minister, de betrokken operatoren en het Crisiscentrum. De operatoren stelden als alternatief hun wifi-hofspots volledig open.
Crisiscentrum
Alexander De Croo wil dat in de analyse van de operatoren alle relevante elementen worden meegenomen en dat ook wordt nagegaan welke de impact is van de huidige stralingsnormen op een snellere overbelasting van de netwerken. Hij wil ook met het Crisiscentrum nagaan of sociale media nog intensiever kunnen gebruikt worden in tijden van crisis. Naast de operatoren worden ook onder meer Microsoft (Skype), Facebook (Whatsapp), Twitter en Google uitgenodigd om hieraan deel te nemen.
De Standaard
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160323_02198502
Eigen mening:
Ik vind het goed dat hier belang aan wordt gehecht. Met de omstandigheden zou je kunnen denken dat dit niet het belangrijkste probleem is, maar ik vind het een heel belangrijk aspect dat mensen elkaar probleemloos kunnen contacteren. Als er zo'n verschrikkelijk voorval gebeurt en je kan u geliefden en naasten niet contacteren zorgt dit voor enorme paniek en chaos dat wel degelijk kan vermeden worden. Het netwerk zou trouwens sterk genoeg moeten zijn om dit aan te kunnen. De procedures kunnen zeker nog verfijnd worden en ik ben blij dat er aan wordt gewerkt. Natuurlijk leven we in een moderne maatschappij waarbij je ook gebruik kan maken van mobiele data, wifi en de sociale media. Ik denk dat dit de toekomst wordt en dat het efficiënter is dat we via sociale media elkaar gaan contacteren. Maar we moeten opletten dat deze weg ook niet vastloopt of blokkeert.