PDA

Bekijk de volledige versie : Zes minuscule robots van 14 gram trekken 1,7 ton zware auto voort

mitchell.b*ons
14th March 2016, 21:07
Wetenschappers van de universiteit van Stanford zijn erin geslaagd microrobots zo goed te laten samenwerken dat zes van de kleine machines een personenwagen kunnen voorttrekken.

Ze haalden hun inspiratie bij mieren, die meer dan 100 keer hun eigen gewicht kunnen dragen. De insecten werken ook samen om grote objecten te verplaatsen.

De onderzoekers konden de kleine robotjes zo ontwerpen dat ze voorwerpen kunnen verslepen die meer dan 2.000 keer zwaarder zijn dan zichzelf. Ze gebruiken een soort zuigsysteem waarvoor de onderzoekers de mosterd haalden bij de kleverige poten waarmee gekko's een muur beklimmen.

Bron: Alen, S. (sd). Zes minuscule robots van 14 gram trekken 1,7 zware auto voort. Opgehaald van De Morgen: http://www.demorgen.be/wetenschap/zes-minuscule-robots-van-14-gram-trekken-1-7-ton-zware-auto-voort-b3d4a4ab/

Mening: Dit gevoerde onderzoek vind ik revolutionair. We wisten al dat robots veel konden, héél veel, maar dit overtreft naar mijn mening toch alles. Enkele minirobots, 6 in totaal, zijn er immers in geslaagd om een auto verder te trekken die 2000 keer zwaarder is. Dit opent vele perspectieven ...

Iedereen kan zich het beeld wel voorstellen waarbij een bruidspaar in een witte koets, voortgetrokken door twee 'sterke' paarden, zich verplaatst richting de kerk en de feestzaal. Prachtig toch ? Later zal misschien enkel de koets nog overblijven, want minirobots zijn hier blijkbaar ook toe in staat. Hiermee verliest heel deze verplaatsing zijn charme. Daarom moeten we er over waken dat robots ons leven niet gaan 'domineren', het revolutionaire gegeven mag niet de bovenhand nemen op het authentieke. Robots moeten naar mijn mening enkel op een efficiënte en vooral nuttige manier (vb. industriesector, huishoudelijke taken, ...) worden ingezet, zodat wij, mensen, wat meer ademruimte krijgen in onze 'gejaagde' maatschappij. Het alledaagse, "het leven zoals het is", mag hiervan niet de dupe worden.