PDA

Bekijk de volledige versie : 'We gaan geen vluchtelingencrisis stoppen door een nieuwe te creëren'


Lotte.G*ens
12th March 2016, 10:32
FRANCKEN BEZORGD OVER MOGELIJKE TURKSE MIGRATIEGOLF
'We gaan geen vluchtelingencrisis stoppen door een nieuwe te creëren'

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) vreest dat er te veel Turken naar Europa zullen komen, wanneer ze zonder visum kunnen reizen. Dat zegt hij zaterdag in De Tijd.

In ruil voor de opvang van vluchtelingen verwacht Turkije onder meer dat haar burgers zonder visum naar de Europese Unie kunnen reizen. Maar dat is een voorwaarde waar staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) zich zorgen over maakt.

Hij vreest in het bijzonder voor een grote stroom Turkse asielzoekers, zeker uit gebieden waar zware bombardementen aan de gang zijn tegen Turkse Koerden.

‘We hebben in 2009 de visa vrijer gemaakt voor enkele tientallen miljoenen inwoners van de Balkanlanden, wat meteen tot een asielcrisis bij ons leidde. Het is niet evident dat nu voor tachtig miljoen Turken te doen’, zegt Francken vandaag in De Tijd.

‘Het betekent dat alle Turkse Koerden zomaar de EU binnen kunnen vliegen en asiel aanvragen. En als hun huis net is platgebombardeerd door de Turkse staat, is er veel kans dat ze dat asiel ook krijgen.’

Voor de eis tot visum kan worden ingewilligd, moet Turkije sowieso nog een rist voorwaarden vervullen, zoals een betere beveiliging van Turkse paspoorten en de uitwisseling van informatie over gestolen documenten. Naast de visumloze toegang tot Europa vraagt Turkije ook extra geld en uitzicht op EU-lidmaatschap. Donderdag wordt opnieuw overlegd over deze deal.

'Turkije ligt nu eenmaal waar het ligt'

Francken benadrukt in het Radio 1-programma Bonus dat het akkoord met Turkije moet slagen. 'Ik wil een akkoord met Turkije, want de asielchaos moet ophouden en er is geen andere optie. Turkije ligt nu eenmaal waar het ligt, naast Syrië, en op één zeemijl van Europa.'

Maar voor de volledige visumvrijstelling er komt, zal Turkije aan àlle voorwaarden moeten voldoen, wat nu nog niet het geval is. 'We gaan geen uitzondering maken voor Turkije', aldus Francken, die benadrukt dat als die vrijstelling er wel komt, die permanent zal worden gemonitord en eventueel moet kunnen worden stilgelegd.

'We gaan geen vluchtelingencrisis stoppen door een nieuwe te creëren. Het kan niet de bedoeling zijn van het akkoord dat er geen Syriërs meer komen, maar we wel overspoeld worden door Turkse Koerden, die evenzeer op de vlucht zijn voor geweld', zegt Francken, die daarmee ook aantoont waarom hij vindt dat Turkije niet op de lijst van 'veilige derde landen' thuishoort.

Bron: De Morgen (edm)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160312_02178977

Mening:
Voor Turkije is het al langer een strijd om tot de Europese Unie te behoren. Ze staan al jaren in de 'rij' aan te schuiven, maar steeds weer is het de discussie: horen ze erbij of niet, voldoen ze aan de voorwaarden of niet. Tot nu toe zonder succes voor Turkije. Enkele dagen geleden zagen we nog een artikel verschijnen dat Turkije niet langer aan de voorwaarden voldeed. Ik vind het goed dat Theo Francken duidelijk benadrukt dat er dan ook geen uitzonderingen worden gemaakt. Turkije kan misschien wel een goede oplossing zijn voor de Syrische vluchtelingen, maar als dit tot gevolg heeft dat miljoenen Turken gaan vluchten naar het Westen, dan is het dweilen met de kraan open. We lossen dan niets op. Ik hoop dat ze hierop een andere oplossing zullen vinden. Maar begrijp me niet verkeerd, ik besef dat deze mensen in de meest slechte omstandigheden leven. En ik wens elke persoon op aarde een goede thuis toe. Maar als men allemaal vlucht naar het Westen, zal het hier ook niet even goed blijven.

Elien.S*mers
12th March 2016, 10:47
Ik denk persoonlijk dat of we ons nu zorgen maken over de vluchtelingencrisis nu of een migratiegolf vanuit Turkije, de planning in ons land hetzelfde zou moeten zijn opgebouwd. Het maakt niet uit wie er asiel komt aanvragen, de procedure moet transparant zijn voor iedereen. Dat is nu, in mijn ogen, niet het geval. We zijn uitvluchten aan het zoeken om niet alle moeite te moeten doen om die mensen hier een toekomst te geven. Dat Francken daarbij wijst op eventueel een veranderde vluchtelingenstroom, vind ik een terechte opmerking. We moeten goed opletten met welke stappen we zetten en wanneer. Daarom ga ik akkoord met het plan dat Turkije eerst aan alle voorwaarden moet voldoen. Ze vragen veel van de EU. Niet dat zij dat niet kunnen toestaan, maar er moeten wel eenduidige regels worden opgesteld, zonder uitzonderingen. Ik denk dat we vooral uit dit artikel moeten meenemen dat de asielchaos moet stoppen. Het is makkelijk zo’n uitspraak te maken, maar tenslotte ligt de verandering in onze eigen handen. Het zijn wij, samen met de politici, die ervoor moeten zorgen dat de chaos stopt. Dat hij daarbij wijst naar de eerdere gebeurtenissen met de Balkanlanden, vind ik een minder sterk argument. Ik ga akkoord met een eenduidig en transparant plan met voorwaarden, maar toch blijft elke situatie anders.