PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Turkije beantwoordt niet langer aan EU-toetredingscriteria’


Sarah.G*ivers
6th March 2016, 19:01
‘Turkije beantwoordt niet langer aan EU-toetredingscriteria’

Met het optreden tegen de krant Zaman voldoet Turkije de facto niet langer aan de basisvoorwaarden voor het houden van gesprekken over een mogelijke toetreding tot de Europese Unie. Dat zeggen het groene Kamerlid Wouter De Vriendt en Europees parlementslid Bart Staes, nadat de Turkse krant onder curatele van de overheid werd geplaatst. “België en de Europese Unie moeten dit krachtig veroordelen en agenderen op de EU-Turkije top van 7 maart”.

Het optreden van de Turkse politie tegen de vrijheid van media en de diversiteit van meningen, is niet verenigbaar met de grondrechten van de EU en in tegenspraak met met de geest van het onderhandelingsproces tussen de EU en Turkije, stellen De Vriendt en Staes.

De EU kan dit volgens hen niet zomaar over zijn kant laten gaan. “De EU-vertegenwoordigers moeten Turkije duidelijk maken dat deze gang van zaken een directe invloed heeft op de toetredingsgesprekken”.

Ze benadrukken dat hun partij voorstander is van een deal tussen Turkije en Europa over de Syrische vluchtelingen. “Maar op de EU-Turkije top kan deze aanval niet zomaar worden genegeerd”, aldus nog Staes en De Vriendt.

Bron: DS 06/03/2016

Mening: In het artikel wordt er vermeld dat Turkije niet langer voldoet aan de voorwaarden om gesprekken te voeren over een mogelijke toetreding tot de Europese Unie door het zware optreden tegen de krant Zaman. Ik vind het ten zeerste te betreuren dat de Turkse overheid zo ernstig is opgetreden tegen de vrijheid van media en de diversiteit van mening. Ik vind dit persoonlijk een zeer belangrijk onderdeel in onze samenleving. Iedereen moet de mogelijk hebben om zijn eigen mening te delen. Wanneer een land deel wil uitmaken van de Europese Unie moet deze voldoen aan de toelatingsvoorwaarden, vandaar dat ik mij ergens wel aansluit bij de uitspraak van Wouter De Vriendt en Bart Staes. Ik ben alleszins benieuwd hoe dit zal aflopen.