PDA

Bekijk de volledige versie : Overheid betaalt facturen niet


Jan
26th November 2004, 10:34
Aannemers die nog een factuur hebben open staan bij de Vlaamse overheid, dienst gebouwen, worden ten vroegste begin volgend jaar betaald. Dat krijgen ze te horen als ze bellen naar de ambtenaren van die administratie. Niemand kan of wil zeggen wie de opdracht daarvoor heeft gegeven.

Enkele aannemers contacteerden onze krant nadat ze met een kluitje in het riet werden gestuurd door de Vlaamse administratie. ,,Ik heb nog 5.000 euro te goed van de Vlaamse overheid voor een factuur die in september is afgeleverd’’, zegt een bedrijfsleider. ,,Ondertussen moet ik wel afdokken aan de RSZ en de btw. Ik heb wel recht op verwijlinteresten als de overheid me te laat betaalt, maar die zijn een stuk lager dan de interesten die ik moet betalen als ik mijn stortingen te laat uitvoer. Zo is het makkelijk om te beweren dat je een begroting in evenwicht aflevert.’’

Ambtenaren van de dienst gebouwen geven schoorvoetend toe dat ze de jongste dagen geregeld aannemers moeten vertellen dat de betalingen worden uitgesteld. ,,Wie die opdracht gaf? Daarvoor belt u best naar de minister van Financiën of de secretaris-generaal.’’

Geld opgesoupeerd

,,De opdracht komt niet van minister Van Mechelen’’, zegt diens woordvoerder Filip Heyvaert. ,,We zien er zelfs streng op toe dat de verwijlinteresten van de verschillende departementen niet te hoog oplopen. Te hoge interesten geven aan dat een departement niet goed werkt. De jongste tijd zijn ze opnieuw gestegen en de minister wil ze weer naar beneden.’’

Ook secretaris-generaal Leo Victor, de enige andere mogelijke opdrachtgever, beweert nergens van te weten. ,,Ik zal nagaan wat er precies aan de hand is.’’ Unizo reageert niet verrast. Anja Larik: ,,Het is vaste prik op het einde van het jaar. Het geld is opgesoupeerd en dus worden de betalingen uitgesteld. Niet alleen de Vlaamse overheid bezondigt zich aan dergelijke praktijken, ook andere overheden hebben boter op het hoofd.’’

door Freddy VERMOERE
Het Nieuwsblad © 26/11/2004
Dit zouden Wij als gewone burger eens moeten proberen. Terwijl je van iemand geld moet krijgen er toch aan moeten betalen waar gaat het heen???

yannick.staelens
28th November 2004, 17:48
Dan wil je als aannemer al eens voor de overheid werken :( Dees vind ik echt een schande!!.. Op de duur kunnen de ministers mss zelf de werken uitvoeren omdat er geen enkele aannemer dit werk meer wil doen... Hoe zal je zelf zijn?...Je bent aannemer, legt bijvoorbeeld een weg aan, en je moet meer geld uitgeven dan dat je zou krijgen :confused: