PDA

Bekijk de volledige versie : Meer dan 90 vluchtelingen opgepakt aan de Franse grens


Charlene.B*oeckx
24th February 2016, 22:11
Meer dan 90 vluchtelingen opgepakt aan de Franse grens

Aan de grens met Frankrijk zijn bij de extra controles al zeker 90 vluchtelingen opgepakt en teruggestuurd, meldt VTM. Waarschijnlijk gaat het om mensen die uit de 'jungle' van Calais komen, het vluchtelingenkamp dat de Franse regering wil ontruimen.
Al 24u lang wordt elk voertuig dat ons land binnenkomt gecontroleerd. Zo werden al 90 vluchtelingen betrapt terwijl ze probeerden ons land binnen te geraken. 78 van hen werden gisteren opgepakt, vandaag al zeker 12.

De controles helpen ook om smokkelaars tegen te houden, stelt Nico Paelinck, korpschef van politiezone Westkust. 'Vannacht hebben we bijstand verleend aan de Franse politiediensten die een auto volgden richting België. Nadat die auto rechtsomkeert maakte richting Frankrijk, kon het voertuig gestopt worden. Eén persoon, de chauffeur, werd opgepakt. De andere vluchtte weg in de velden, met onze warmtekijker hebben we kunnen vaststellen dat hij naar het vluchtelingenkamp liep.'

Vluchtelingen die niet aan de grens, maar elders aan de kust worden betrapt, worden niet opgepakt maar krijgen een uitwijzingsbevel. Lopen ze een tweede keer tegen de lamp, dan moeten ze naar een gesloten instelling.

De gouverneur van West-Vlaanderen, Carl Decaluwé, dringt al langer aan op systematische grenscontroles om te vermijden dat veel migranten naar onze kuststreek zouden komen. In november werden al 362 transit-migranten opgepakt, in december 783, in januari 950, en in februari tot gisteren al meer dan 750 migranten.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160224_02146988

mening:
Voor de kustgemeenten is het goed dat er nu minder vluchtelingen naar hen komen, maar om de mensen dan meteen af te wijzen en weg te sturen vind ik wel hard. Deze mensen hebben al veel meegemaakt en worden overal weg gestuurd. Ze verdienen evenzeer een dak boven hun hoofd als wij. Wel vind ik het goed dat er nu meer gecontroleerd wordt en dat er nu smokkelaars worden onderschept. Ik vind dus dat de mensen in de eerste plaats de kans moeten krijgen om een dak boven hun hoofd, een plaats waar ze veilig zijn te vinden en vooral een plaats waar ze op een menswaardige manier behandeld worden. Maar extra controles kunnen nooit kwaad.