PDA

Bekijk de volledige versie : Zes op de tien asielzoekers kregen bescherming in 2015


Sil S*aenen
7th January 2016, 23:23
Het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen heeft in 2015 in 60,7 procent van de bestudeerde dossiers beslist dat de asielzoeker effectief bescherming nodig heeft.

Het gaat om 10.783 personen. 'Gezien een groot aantal van de asielzoekers uit conflictgebieden kwamen, was er een ongezien hoge beschermingsgraad', zo meldt het CGVS donderdag.
In 2014 ging het nog om 46,8 procent positieve beslissingen, het jaar voordien 29,4 procent. Het gaat om de beslissingen ten gronde, dus zonder de cijfers voor meervoudige asielaanvragen na een eerdere weigering.
Vorig jaar kregen 8.122 dossiers een gunstige beslissing, goed voor 10.783 asielzoekers en de minderjarige kinderen die hen vergezelden.
In de helft van de positieve beslissingen (50,5 procent) kreeg de asielzoeker een volwaardige bescherming met de vluchtelingenstatus. Dat statuut wordt toegekend aan personen die hun land van herkomst verlaten omdat ze er vervolgd worden wegens hun ras, nationaliteit, politieke of religieuze overtuigen, of die tot een bepaalde sociale groep behoren.
Een tweede groep, 10,2 procent, kreeg subsidiaire bescherming. Zij lopen een reëel risico op ernstige schade bij een eventuele terugkeer.
Eind vorig jaar meldde staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken reeds dat er in 2015 35.476 asielaanvragen waren. Het gaat om een verdubbeling (+106,1%) tegenover het jaar voordien. Vooral in de tweede jaarhelft was er een stijging. Het merendeel van de asielzoekers komt uit conflictgebied: 21,8 procent van de asielzoekers komt uit Irak, 21,3 procent uit Syrië en 20 procent uit Afghanistan.

Bron: http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_federaal/Zes_op_de_tien_asielzoekers_kregen_bescherming_in_2015.9717805-3136.art

Eigen mening: Het vluchtelingenprobleem is nog lang niet opgelost en de getallen verbazen me wel. Het aantal vluchtelingen in 2015 was verdubbeld tegenover 2014, Het laat zien dat de stroom aan vluchtelingen richting West-Europa nog lang niet gedaan is en dus nog veel aandacht nodig zal hebben in de toekomst. Ik hoop in elk geval dat de vluchtelingen een juiste behandeling krijgen hoewel ik twijfel of het wel mogelijk is om dit voor alle vluchtelingen te voorzien. Ze zijn er druk mee bezig, de aanvragen worden behandeld maar tegelijker tijd zijn er nog steeds duizenden aanvragen onbehandeld gebleven. Het is een probleem dat nog lang zal aanslepen maar ik denk dat de beste oplossing nog steeds is om het thuisgebied van de vluchtelingen terug leefbaar te maken. Uiteindelijk willen zij zelf ook niets liever dan terug naar huis kunnen gaan.