PDA

Bekijk de volledige versie : Duitsland werft duizenden leerkrachten om vluchtelingen les te geven


D*nnis Geentjens
28th December 2015, 12:35
Duitsland werft duizenden leerkrachten om vluchtelingen les te geven
De Duitse minister van Onderwijs, Johanna Wanka, bezoekt kinderen die samen met hun ouders naar Duitsland zijn gevlucht.

Om vluchtelingenkinderen de Duitse taal aan te leren, heeft Duitsland 8.500 extra leerkrachten aangenomen. Tegen de zomer van 2016 moet de teller van extra leerkrachten op 20.000 staan.

Zo’n 196.000 kinderen die dit jaar in Duitsland zijn gearriveerd als asielzoeker moeten zichzelf binnenkort kunnen bewijzen op de schoolbanken.

Maar zonder enige kennis van het Duits is dat uiteraard onhaalbaar, zegt politica Brunhild Kurth aan Die Welt. ‘Scholen en administratieve diensten zijn hier nog nooit mee geconfronteerd. Maar we moeten aanvaarden dat deze zeer uitzonderlijke situatie de norm zal worden voor lange tijd. Daarom moeten we speciale lessen organiseren om Duits aan te leren.’

Om de taalkloof en de grote toestroom aan nieuwe leerlingen te overbruggen, zullen naar schatting 20.000 extra leerkrachten nodig zijn in 2016. 8.500 daarvan zijn al aangenomen en kunnen meteen aan de slag.

Duitsland heeft dit jaar vijf keer meer vluchtelingen opgevangen dan in 2014. De massale instroom, die in Duitsland op 8 december de kaap van 1 miljoen heeft bereikt, wordt grotendeels gestuwd door de oorlog in Syrië en Irak tegen terreurgroep Islamitische Staat.

Bron: De Standaard
Datum: 28/12/2015
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151228_02039999

Mening:
Ik vind dit wel een goed initiatief om nieuwe leerkrachten aan te werven. Vaak gebeurt dit niet en worden de takenpakketten van reeds actieve leerkrachten vergroot waardoor ze vaak zoveel werk krijgen dat ze niet alles rond krijgen. Ik denk ook dat er nood is aan leerkrachten die specifiek lesgeven aan vluchtelingen zo kan er vanuit de overheid een soort extra leerplan komen waardoor op het einde van de basis of secundaire school er van uit kan gegaan worden dat deze kinderen bepaalde standaarden hebben behaald en zo ook sneller kunnen opgenomen worden in een hogeschool of in de arbeidssector. Daarnaast zorgt het er wel voor dat er vele leerkrachten 'tijdelijk' actief zullen zijn. Er gaat ook een bepaald punt komen dat de leerkrachten bedankt worden voor hun diensten maar dat hun hulp niet meer nodig is. Het is dus maar een tijdelijke indienststelling voor deze leerkrachten dus ik denk dat Duitsland al moet nadenken over een vangnet dat nodig is om deze leerkrachten in op te vangen na de grote migratiestroom.

Elke.L*uwerysen
28th December 2015, 16:57
Eindelijk!

Het grootste probleem waarmee de vluchtelingen geconfronteerd worden, is de taal. Ik vind het een zeer goed initiatief om extra leerkrachten aan te nemen die deze leerlingen moeten helpen bij de taal. Toch lijkt het me geen eenvoudige opdracht. De vluchtelingen kennen vaak enkel hun eigen taal en zelfs geen Engels. Leerkrachten zouden de vele talen van vluchtelingen moeten spreken om hen Duits of Nederlands aan te leren. Ik ben zeer benieuwd naar de concrete aanpak die de Duitsers zullen toepassen.
Van zodra er meer info is over de concrete aanpak, zou de aanpak ook overgedragen moeten worden naar ons land. In ons land zijn er ook heel wat vluchtelingen aangekomen die geen Nederlands spreken. Als toekomstig leerkracht besef ik dat dit een enorm probleem is. Leerlingen kunnen namelijk niets bijleren op school omdat ze niet begrijpen wat de leerkracht allemaal aan het vertellen is.

Proficiat, maar ook veel succes gewenst aan de Duitse leerkrachten die tewerkgesteld zullen worden in vluchtelingenkampen!