PDA

Bekijk de volledige versie : EU verlengt sancties tegen Rusland met half jaar


V*ronique.Jonghbloet
21st December 2015, 19:46
EU verlengt sancties tegen Rusland met half jaar

De Europese Unie heeft de handelssancties tegen Rusland maandag met zes maanden verlengd. Ze zouden op 31 januari aflopen, maar blijven van kracht tot 31 juli 2016. De EU-ministerraad heeft deze stap, waartoe de 28 lidstaten vrijdag op ambtelijk niveau al hadden besloten, maandag in Brussel bekrachtigd.

De westerse sancties werden ruim twee jaar geleden opgelegd vanwege de Russische bemoeienis met het conflict in Oekraïne. De EU eist dat Rusland het vredesplan van Minsk volledig uitvoert.

In een verklaring zegt de EU dat Moskou de vredesafspraken voor het oosten van Oekraïne niet volledig nakomt. De Russische president Vladimir Poetin moet de pro-Russische separatisten in het oosten van Oekraïne zover krijgen dat ze meewerken aan een oplossing voor het conflict.

Pas dan is er volgens de EU zicht op versoepeling van de economische sancties. Ondanks het staakt-het-vuren in februari zegt Oekraïne dat het nog steeds niet de volledige controle over zijn grens met Rusland terug heeft. Ook zouden de door Rusland gesteunde rebellen zich niet aan de voorwaarden van het staakt-het-vuren houden.

Reisverboden

De Europese strafmaatregelen treffen de Russische financiële, energie- en defensiesectoren, alsmede een aantal goederen die zowel voor civiele als voor militaire doeleinden kunnen worden gebruikt. Naast deze economische sancties heeft de EU ook reisverboden ingesteld voor en tegoeden bevroren van naaste medewerkers van president Poetin en anderen die betrokken waren bij de annexatie van de Krim.

Het Kremlin verweet de EU maandag dat de handhaving van de sancties Kiev aanmoedigt de vredesafspraken te schenden die in Minsk zijn gemaakt tussen Oekraïne en de separatisten.

Minister Koenders van Buitenlandse Zaken noemt de verlenging van de sancties een 'belangrijk, duidelijk en eenduidig' signaal aan Rusland. De druk op Moskou moet blijven, omdat Rusland een cruciale rol blijft spelen in het conflict en de separatisten in Oost-Oekraïne actief blijft steunen, aldus de bewindsman.

Koenders vindt het van cruciaal belang voortgang te boeken met de Minsk-afspraken. Ook Oekraïne moet zich hier meer voor inspannen, vindt de bewindsman.

Bron: De Volkskrant, 21 december 2015, http://www.volkskrant.nl/buitenland/eu-verlengt-sancties-tegen-rusland-met-half-jaar~a4212033/

Mening: Ik zit met een dubbel gevoel wat deze beslissing van Europa betreft. Langs de ene kant geef ik hen groot gelijk aangezien het blijkt dat Rusland de voorwaarden niet nakomt en het conflict in Oekraïne moet wel opgelost geraken. Langs de andere kant vraag ik mij af of we met de hele problematiek rond IS momenteel niets beters te doen hebben en Rusland wat te vriend moeten houden omdat het in de strijd tegen IS toch een belangrijke bondgenoot is. Misschien denk ik dan te zwart wit en lijkt het ,doordat we er in de media zo weinig van horen, enkel of de situatie in Oekraïne gebeterd is.

D*ies Van Mechelen
22nd December 2015, 01:24
Ik denk niet dat de problematiek met IS iets te maken heeft met dit debacle. De sancties zijn puur economisch en ik betwijfel of Rusland hier wel degelijk onder zal leiden. Als dit het geval zou zijn, zou Putin al er korte metten mee gemaakt en zijn 'valies' bij wijze van spreken gepakt en terug naar Rusland vertrokken zijn.

Dit hele fiasco was gebeurd omwille van één ding. Olie. En als dit nog niet duidelijk is, gaat hij dit niet zomaar opgeven. Rond de pot draaien en tijd rekken levert Rusland enkel meer grondstoffen op waardoor zij rijker worden en wij armer. Wie verkoopt die grondstoffen uiteindelijk verder naar ons door indien de sancties stoppen? Putin uiteraard. Het is meer bekvechterij om wie het meeste heeft.