PDA

Bekijk de volledige versie : EU opent nieuwe onderhandelingen voor toetreding Turkije


Bram.v*lckx
14th December 2015, 19:02
Nieuwe onderhandelingen met Turkije over toetreding tot de Europese Unie zijn vandaag officieel afgetrapt. Dat wordt wel gezien als een beloning voor de toezegging van Turkije om mensensmokkelaars aan te pakken en te voorkomen dat vluchtelingen de stap naar Europa nemen.


De Europese ministers van Buitenlandse Zaken gaven toestemming om de onderhandelingen over hoofdstuk 17 te openen, dat gaat over economisch en monetair beleid. Over minder dan de helft van de 35 hoofdstukken wordt onderhandeld. Slechts één hoofdstuk is afgesloten.

Om toe te treden tot de Europese Unie moet aan een heel scala aan voorwaarden worden voldaan, onder meer op het gebied van mensenrechten en persvrijheid. Turkije is al decennia kandidaat-lidstaat, maar de gesprekken werden in 2006 op een lager pitje gezet.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2556413/2015/12/14/EU-opent-nieuwe-onderhandelingen-voor-toetreding-Turkije.dhtml

Eigen mening: Ik zou het goed vinden moest Turkije toetreden tot de Europese Unie. Turkije is toch ook een machtig, groot land en ligt ook gedeeltelijk in Europa dus ik vind dat ze moeten kunnen toetreden tot de Europese Unie. Het zou ook zeker niet slecht zijn om meer controle te krijgen over de vluchtelingenstroom want Turkije is één van de eerste landen om in Europa te geraken.

S*ijn Verbraecken
14th December 2015, 21:27
Dat Turkije zou toetreden, daar heb ik op zich geen problemen mee. Zolang zij zich aan de afspraken houden, is dat geen probleem. Ik vermoed dat het toetreden tot de EU niet eenvoudig is. Zoals je kan lezen in het artikel, is hier een hele procedure aan verbonden.
Dat ze op economisch vlak Turkije gaan bekijken, zal geen problemen opleveren. Deze zijn goed bezig en zouden in 2050 zelfs de negende economie van de wereld zijn. Eerst zien en dan geloven, maar toch een mooi vooruitzicht.
Of dit het juiste moment is om de onderhandelingen terug op gang te brengen, betwijfel ik wel. Turkije en Rusland hebben namelijk een conflict. Ik zou als EU hier eerst meer duidelijkheid over willen weten voordat men verder gaat onderhandelen. Anders rij je tegen de kar van Rusland en dat zou op termijn wel eens gevolgen voor ons kunnen hebben. Denk maar aan de boycot die Rusland onder meer heeft gehouden. Deze had grote gevolgen voor onze boeren.