PDA

Bekijk de volledige versie : Rusland lanceert succesvol militaire satelliet


l*ssa.sips
14th December 2015, 08:19
Rusland heeft zondag met succes een militaire satelliet in de ruimte gebracht, zo heeft het Russische ministerie van Defensie bekendgemaakt.


Van op de basis Bajkonoer in Kazachstan vertrok om 01.19 uur Belgische tijd een Proton-M draagraket van raketbouwer Kroenitsjev. De meegevoerde satelliet kwam in de voorziene baan terecht, zeggen het ministerie en Kroenitsjev. De kunstmaan werkt zoals het hoort.

Over de aard van de satelliet zei Kroenitsjev niets. Het ministerie wou enkel kwijt dat ze de naam Cosmos-2513 zal krijgen.

Volgens het gezaghebbende russianspaceweb.com betreft het een tweede Garpoen voor militaire datacommunicatie, de 14F136 Garpoen, die in een geostationaire baan is gekomen. Een eerste exemplaar, eveneens gebouwd door ISS Resjetnev, ging al in 2011 de ruimte in. De apparaten dienen voor het doorgeven van data van spionagesatellieten in een lage baan naar grondstations. Indien de constellatie Garpoens drie exemplaren omvat, hebben die andere kunstmanen theoretisch steeds contact met de grond.

Het was de zevende lancering van een Proton in het bijna afgelopen jaar. De laatste is voor 23 december gepland, met als nuttige lading de Express AMU1 communicatiesatelliet. De Russische ruimtevaart heeft de jongste maanden enkele tegenslagen gekend. De jongste was goed een week geleden de mislukte lancering van een militaire satelliet met een Sojoz-draagraket.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151214_02019943 (geraadpleegd op 14/12/2015)
Mening: Het is een artikel dat nog maar eens bevestigt wat de technologie de mens allemaal toelaat. Voor ons is de 'sky' niet meer 'the limit', want we kunnen zelfs kunstmanen het heelal insturen. Knap dat deze satelliet wel succesvol is gelanceerd en niet de satelliet van een week geleden achterna gaat waarvan de lancering was mislukt. Naar mijn mening is het belangrijk om steeds op de hoogte te blijven van wat men allemaal reeds kan. Ik vraag me dan wel telkens af of dergelijke uitvindingen noodzakelijk zijn. Jammer genoeg zullen we niet concreet te weten komen wat de aard is van deze satelliet. Logisch lijkt me het wel, als het voor spionagedata moet dienen.