yannickv*nbavel
13th December 2015, 18:20
In De Zevende Dag op Eén hebben de voormalige spoorbazen Marc Descheemaecker en Etienne Schouppe zondag gewaarschuwd voor de toekomst van de NMBS. "Als deze regering er niet in slaagt de NMBS op het juiste spoor te krijgen, zal het niet meer gebeuren", zei Descheemaecker (N-VA).
"Wat het management bij de NMBS nu voorstelt is om de overdrijvingen die in het systeem zijn geslopen te schrappen", vond Etienne Schouppe (CD&V). "Die zijn het gevolg van de ongelukkige structuur waarin het bedrijf gedurende jaren heeft moeten werken."
Schouppe is zoals bekend een koele minnaar van de minimale dienstverlening waarmee sommigen de stakingen willen ondervangen. "Dat is mooi op papier, maar in werkelijkheid niet te realiseren. Doe een inspanning om niet te staken en geen minimale dienstverlening nodig te hebben."
"Voor de eerste keer is er nu een voogdijminister die komaf wil maken met de misstanden uit het verleden, dit is een historisch moment", zei Descheemaecker. Volgens hem willen de Nederlandstalige vakbonden meegaan in een structurele aanpassing. "Er bestaat, voornamelijk aan Nederlandstalige kant, een mogelijkheid dat de vakbondsvoorzitters in de bewustwording willen meestappen. Misschien moeten de vakbonden eens overwegen zich aan te passen aan de geografische realiteit van dit land."
"Ik vrees echt voor de toekomst van de hele spoorweggroep als deze vakbonden niet in staat zijn een sprong van dertig jaar te maken", vervolgde de N-VA'er. Een deel van de bond wordt volgens hem gegijzeld door de PVDA. "Ik ga ervan uit dat één op de twee bij de Franstalige vakbond zich bij PVDA aansluit."
"Het spoorvervoer zal blijven, maar als de NMBS niet verandert zal ze er niet meer zijn binnen tien jaar", besloot Schouppe.
Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20151213_02018709/de-toekomst-van-de-nmbs-is-in-gevaar
Mening: Ik vind dat de NMBS overdrijft met de stakingen. Ze brengen heel veel mensen in de problemen die naar het werk moeten of studenten die op tijd in de les moeten zijn. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat ze het beu zijn maar ik zou dan opteren om andere stappen te zetten in plaats van de werkende en studerende mens te 'straffen'.
"Wat het management bij de NMBS nu voorstelt is om de overdrijvingen die in het systeem zijn geslopen te schrappen", vond Etienne Schouppe (CD&V). "Die zijn het gevolg van de ongelukkige structuur waarin het bedrijf gedurende jaren heeft moeten werken."
Schouppe is zoals bekend een koele minnaar van de minimale dienstverlening waarmee sommigen de stakingen willen ondervangen. "Dat is mooi op papier, maar in werkelijkheid niet te realiseren. Doe een inspanning om niet te staken en geen minimale dienstverlening nodig te hebben."
"Voor de eerste keer is er nu een voogdijminister die komaf wil maken met de misstanden uit het verleden, dit is een historisch moment", zei Descheemaecker. Volgens hem willen de Nederlandstalige vakbonden meegaan in een structurele aanpassing. "Er bestaat, voornamelijk aan Nederlandstalige kant, een mogelijkheid dat de vakbondsvoorzitters in de bewustwording willen meestappen. Misschien moeten de vakbonden eens overwegen zich aan te passen aan de geografische realiteit van dit land."
"Ik vrees echt voor de toekomst van de hele spoorweggroep als deze vakbonden niet in staat zijn een sprong van dertig jaar te maken", vervolgde de N-VA'er. Een deel van de bond wordt volgens hem gegijzeld door de PVDA. "Ik ga ervan uit dat één op de twee bij de Franstalige vakbond zich bij PVDA aansluit."
"Het spoorvervoer zal blijven, maar als de NMBS niet verandert zal ze er niet meer zijn binnen tien jaar", besloot Schouppe.
Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20151213_02018709/de-toekomst-van-de-nmbs-is-in-gevaar
Mening: Ik vind dat de NMBS overdrijft met de stakingen. Ze brengen heel veel mensen in de problemen die naar het werk moeten of studenten die op tijd in de les moeten zijn. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat ze het beu zijn maar ik zou dan opteren om andere stappen te zetten in plaats van de werkende en studerende mens te 'straffen'.