PDA

Bekijk de volledige versie : Eerste vrouwelijke gemeenteraadslid ooit verkozen in Saoedi-Arabië


e*ize.vandenbrande
13th December 2015, 08:24
Historisch: een vrouw heeft in Saoedi-Arabië een zitje veroverd in een gemeenteraad. De winst is er gekomen nadat het koninkrijk vrouwen voor de eerste keer toestemming heeft gegeven om deel te nemen aan de verkiezingen. Dat meldt BBC.

Verkiezingen an sich zijn een rariteit in het land van de Saoedi's
Salma bint Hizab al-Oteibi heeft zaterdag een zitje bemachtigd in de Mekka-provincie. Dat heeft de verkiezingscommissie bekendgemaakt.

De stemmen van de gemeenteraadsverkiezingen worden nog steeds geteld; het waren de eerste waar vrouwen konden stemmen en zich kandidaat mochten stellen. 978 vrouwen registreerden zich als kandidaat, tegenover 5.938 mannen. Verder registreerden 130.000 vrouwen zich om te kunnen stemmen op zaterdag, in vergelijking met 1.35 miljoen mannen.

Dit vrouwenstemrecht wordt gezien als een mijlpaal in de geschiedenis van het conservatieve koninkrijk; Saoedi-Arabië is bijvoorbeeld het enige land ter wereld waar vrouwen niet mogen autorijden.

Verkiezingen an sich zijn een rariteit in het land van de Saoedi's - zaterdag was de derde keer in de geschiedenis dat de burgers naar de stembus mochten trekken. Er waren geen verkiezingen tussen 1965 en 2005.

Bron: www.demorgen.be

Eigen mening

Het woord 'historisch' wordt maar al te vaak gebruikt door de media om hun titel aantrekkelijk te maken voor de lezer. In dit geval is het gebruik van deze term meer dan terecht! Het is, zoals in het artikel wordt gezegd, een mijlpaal dat vrouwen mochten deelnemen aan de verkiezingen. Saoedi-Arabië is een land waarin vrouwen nog steeds ondergeschikt zijn aan mannen. Het feit dat vrouwen nu ook verkozen kunnen worden en zelf kunnen stemmen, is een stap in de goede richting. Uiteraard is de weg nog lang, maar ik hoop dat het land zal inzien dat ook vrouwen beslissingen kunnen nemen en een land mee kunnen leiden. Misschien dat er dankzij de vrouwelijke politici ook een wet komt waardoor vrouwelijke inwoners van het land eindelijk ook zelf met de auto mogen rijden.

J*ppe.Nicolai
13th December 2015, 15:54
Ik sluit me volledig aan bij Elize haar mening. Deze beslissing kan voor de positie van de vrouw in Saoedi-Arabië een gunstig effect hebben. Volgens mij is het belangrijk dat een beleid beïnvloedt wordt door verscheidene meningen, waar zeker die van de vrouw ook zijn plaats heeft. Zoals Elize reeds aangeeft, kan deze aanstelling een golf veroorzaken in gans Saoedi-Arabië. Zo kan de vrouw aan belang en respect winnen en mee hun stem laten doorwegen. Al vrees ik wel dat deze evolutie niet voor morgen is, maar een lange tijd zal duren.

J*ll.Bogaerts
13th December 2015, 17:34
Ik sluit me aan bij de meningen van Elize en Joppe. Het klinkt voor ons absurd dat in Saoedi-Arabië nu pas een vrouw een zitje veroverd heeft in de gemeenteraad. Wij vinden het volledig normaal dat vrouwen meedraaien in de politiek. Ik hoop dat deze eerste vrouw snel gezelschap krijgt van andere vrouwen. Het wordt hoog tijd dat er in alle landen gestreefd wordt naar gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hebben het recht om mee beslissingen te nemen en kunnen dit zeker even goed als mannen. Het zal inderdaad nog een lange weg worden, maar er is al een begin en daar ben ik blij om.