PDA

Bekijk de volledige versie : Ongelukkig zijn is niet ongezond


Kaat.v*nruiten
12th December 2015, 20:02
Ongelukkig zijn is niet ongezond

Door: redactie
10/12/15 - 19u50 Bron: Washington Post

WETENSCHAP Hoe vaak krijgen we niet te horen dat stress en zorgen slecht zijn voor de gezondheid? Bezorgde ouders, partners en vrienden manen een geliefde vaak aan om het wat kalmer aan te doen. Maar tijdens een studie die deze week werd gepubliceerd in het Britse medisch vakblad The Lancet, kon het verband tussen gelukkig zijn en een lang leven niet aangetoond worden.

De wetenschappers maakten gebruik van data uit de Million Woman Study in het Verenigd Koninkrijk: een onderzoek naar doodsoorzaken dat werd uitgevoerd bij vrouwen tussen 1996 en 2001. De researchers gebruikten daarvoor de antwoorden die de vrouwen gaven op vragen over hun gezondheid, geluk, stress, het gevoel al dan niet controle te hebben en of ze zich al dan niet ontspannen voelden. Ongeveer 720.000 van de 1 miljoen ondervraagde vrouwen waren betrokken bij de analyse.

39 procent van de vrouwen gaf aan meestal gelukkig te zijn, 44 procent zei dat ze gewoon gelukkig waren, 17 procent was ongelukkig.

Bij aanvang van de studie hadden de vrouwen die zeiden dat ze in slechte gezondheid verkeerden, ook veel vaker de neiging om te zeggen dat ze ongelukkig waren. Ongezond zijn werd geassocieerd met roken, een gebrek aan beweging en het niet samenwonen met een partner.

De meest gelukkige vrouwen uit het onderzoek bleken ouder te zijn, minder hoog opgeleid, sportten, rookten niet, woonden samen met hun partner en namen deel aan groepsactiviteiten. Ook slaap speelde een belangrijke rol: vrouwen die ongeveer acht uur per nacht sliepen, waren algemeen genomen gelukkig.

Maar uit de cijfers blijkt dat er in de tien jaar die daarop volgden, in verhouding ongeveer evenveel gelukkige als ongelukkige vrouwen stierven. "Ziekte maakt je ongelukkig, maar ongelukkig zijn maakt je niet ziek," concludeerden de onderzoekers.

We vonden geen direct verband tussen ongelukkig zijn en stress of mortaliteit, zelfs niet tijdens een studie over tien jaar bij een miljoen vrouwen," legde hoofdauteur van het onderzoek Bette Liu van de universiteit van New South Wales in Australië uit. Volgens co-auteur Richard Peto, een professor aan de universiteit van Oxford, verwarren mensen oorzaak en gevolg als ze zeggen dat ongelukkig zijn en stress je ziek maken.

Kritiek uit Toulouse
Twee medewerkers van het universitaire ziekenhuis van Toulouse in Frankrijk zijn echter nog niet overtuigd. De mannen wijzen erop dat er meer onderzoek moet gedaan worden naar de impact van verschillende soorten van gelukkig zijn. Ze willen onder andere een onderscheid tussen geluk dat samenhangt met het beleven van plezierige of onaangename ervaringen, subjectief welzijn (stemmingen, emoties of een algemene tevredenheid over het leven) en psychologisch welzijn dat kan gemeten worden met standaardschalen voor geluk zoals degene die nu werd gebruikt.

Liu en Peto geven toe dat het feit dat er geen perfecte manier is om geluk of welzijn te meten een tekortkoming van hun studie vormt. Voor hun onderzoek gebruikten ze immers maar één vraag waarbij de vrouwen hun geluksniveau moesten aangeven op een schaal van vier punten. Maar geluk is natuurlijk veel complexer en omvat alles van familie, tot gezondheid, werk, enzovoort. De wetenschappers geven toe dat dit de vergelijking met andere studies bemoeilijkt.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2552782/2015/12/10/Ongelukkig-zijn-is-niet-ongezond.dhtml

Eigen mening:
Nu blijkt het dat er ongeveer evenveel gelukkige als ongelukkige vrouwen stierven. 'Ziekte maakt je ongelukkig, maar ongelukkig zijn maakt je niet ziek." Dit volgens de onderzoekers. Ik dacht altijd dat stress je ziek kon maken. Dat blijkt ook niet waar te zijn. Volgens het artikel werd het onderzoekt ondersteund door een enquête met maar 1 vraag in. De ondervraagde moesten een cijfer geven op 4. Hiermee moesten ze tonen hoe gelukkig ze waren. Persoonlijk denk ik dat een onderzoek over een begrip zoals geluk net iets complexer in elkaar zou moeten zitten. Dit onderzoek heeft me nog niet volledig overtuigd. Zo gemakkelijk als dit kan het niet zijn. Geluk is trouwens iets wat zeer moeilijk te meten valt. Cijfers zijn gemakkelijk te geven ook. Vaak weten mensen ook niet goed wat het begrip geluk inhoudt.

Sofie.DeWolf
2nd March 2016, 13:04
Net zoals Kaat heb ik mijn bedenkingen bij dit onderzoek. Het lijkt mij te simpel voorgesteld te zijn, waardoor er voorbarige conclusies getrokken werden. Het lijkt mij een goed idee om dit onderzoek te hernemen en hierbij gedetailleerder te werk te gaan. Geluk is een complex gegeven en kan niet gemeten worden door één parameter, laat staan het verband tussen geluk en ziekte. Naar mijn mening zorgt geluk er net voor dat mensen gezonder worden. Gelukkige mensen hebben zin in het leven, gaan sporten, gaan sociale relaties aan, zorgen voor ontspanning, genieten van het leven ... . Dit zijn allemaal dingen die ons gezond maken of gezond houden.
Ongelukkig zijn zorgt voor stress, een vertekend zelfbeeld, moeheid, lusteloosheid ... . Dit zijn allemaal factoren die een ziekte in de hand kunnen werken.
Het is naar mijn mening belangrijk om zo gelukkig mogelijk te zijn en te genieten van de mooie dingen die het leven met zich meebrengt. Dit zal je gezonder maken dan jezelf te focussen op dingen die mis gaan in het leven.