Sil S*aenen
9th December 2015, 14:21
Het aantal wagens waarbij de CO2-uitstoot niet overeenkomt met het boekje, is heel wat kleiner dan aanvankelijk geraamd, zo meldt Volkswagen.
Begin november raakte bekend dat bij een intern onderzoek onregelmatigheden waren ontdekt met de CO2-uitstoot van een aantal wagens. Het ging om dieselauto’s met een motor van 1,4 liter, 1,6 liter en 2 liter van de merken Volkswagen, Skoda, Audi en Seat, en ook om een benzinemodel. VW beloofde de zaak grondig uit te kammen.
Het VW-concern dacht aanvankelijk dat 800.000 wagens last hadden van een ‘onjuiste’ CO2-uitstoot. Na ‘uitgebreide interne onderzoeken’ is Wolfsburg nu tot de slotsom gekomen dat veel minder wagens getroffen zijn, ongeveer 36.000.
De Frankfurter Allgemeine Zeitung meldde woensdag als eerste dat het aantal CO2-sjoemelwagens gevoelig zou verminderd worden. Dat nieuws deed het aandeel terstond opveren. Intussen bevestigde Volkswagen het nieuws dus en werd ook het aantal getroffen wagens gecorrigeerd.
Klein schandaal
Het CO2-schandaal is het kleinste van de milieuschandalen die momenteel het VW-concern treffen. Het jarenlang inbouwen van sjoemelsoftware in dieselwagens om de NOx-uitstoot te manipuleren raakte midden september bekend. Volkswagen gaf later toe dat wereldwijd 11 miljoen wagens van de bewuste software waren voorzien. Om dat recht te zetten zal een gigantische terugroepingsactie nodig zijn.
VW heeft de resulaten van het intern onderzoek nu overgemaakt aan de Duitse overheid, die een nieuw onderzoek zal laten uitvoeren door een ‘neutrale’ partij. Van dat laatste resultaat zal afhangen of de negatieve impact op de winst – geraamd op 2 miljard euro – overeind blijft, dan wel kan worden bijgesteld.
Bron: http://www.tijd.be/ondernemen/auto/CO2_schandaal_VW_minder_groot_dan_gedacht.9708450-3100.art?itm_campaign=newsteaser
9/12/2015
Eigen mening:
Een van de eerste posts die ik op het forum gedaan heb ging over het schandaal van VW. Het is inmiddels dus al een tijdje geleden en de media bericht er dan ook niet meer over, maar ik vond het vreemd dat er pas zo'n tijd later belangrijke info opduikt over het schandaal. Het imago van Volkswagen is serieus gedeukt na zo'n schandaal dus ik had gedacht dat zij zo'n informatie juist sneller gingen uitbrengen op zichzelf nog te redden. Het blijkt nu dus dat het schandaal minder groot is dan gedacht. Het artikel gaat over cijfers die aantonen dat het niet om een massale 800.000 auto's met slechte uitlaat gaat, maar wel om een "kleine" 36.000 Dit is nog steeds veel vind ik maar het nieuws van het schandaal leek inderdaad veel ernstiger toen men met zulke grote cijfers kwam. Nog maar eens een voorbeeld dat informatie van de media niet altijd klopt.
Begin november raakte bekend dat bij een intern onderzoek onregelmatigheden waren ontdekt met de CO2-uitstoot van een aantal wagens. Het ging om dieselauto’s met een motor van 1,4 liter, 1,6 liter en 2 liter van de merken Volkswagen, Skoda, Audi en Seat, en ook om een benzinemodel. VW beloofde de zaak grondig uit te kammen.
Het VW-concern dacht aanvankelijk dat 800.000 wagens last hadden van een ‘onjuiste’ CO2-uitstoot. Na ‘uitgebreide interne onderzoeken’ is Wolfsburg nu tot de slotsom gekomen dat veel minder wagens getroffen zijn, ongeveer 36.000.
De Frankfurter Allgemeine Zeitung meldde woensdag als eerste dat het aantal CO2-sjoemelwagens gevoelig zou verminderd worden. Dat nieuws deed het aandeel terstond opveren. Intussen bevestigde Volkswagen het nieuws dus en werd ook het aantal getroffen wagens gecorrigeerd.
Klein schandaal
Het CO2-schandaal is het kleinste van de milieuschandalen die momenteel het VW-concern treffen. Het jarenlang inbouwen van sjoemelsoftware in dieselwagens om de NOx-uitstoot te manipuleren raakte midden september bekend. Volkswagen gaf later toe dat wereldwijd 11 miljoen wagens van de bewuste software waren voorzien. Om dat recht te zetten zal een gigantische terugroepingsactie nodig zijn.
VW heeft de resulaten van het intern onderzoek nu overgemaakt aan de Duitse overheid, die een nieuw onderzoek zal laten uitvoeren door een ‘neutrale’ partij. Van dat laatste resultaat zal afhangen of de negatieve impact op de winst – geraamd op 2 miljard euro – overeind blijft, dan wel kan worden bijgesteld.
Bron: http://www.tijd.be/ondernemen/auto/CO2_schandaal_VW_minder_groot_dan_gedacht.9708450-3100.art?itm_campaign=newsteaser
9/12/2015
Eigen mening:
Een van de eerste posts die ik op het forum gedaan heb ging over het schandaal van VW. Het is inmiddels dus al een tijdje geleden en de media bericht er dan ook niet meer over, maar ik vond het vreemd dat er pas zo'n tijd later belangrijke info opduikt over het schandaal. Het imago van Volkswagen is serieus gedeukt na zo'n schandaal dus ik had gedacht dat zij zo'n informatie juist sneller gingen uitbrengen op zichzelf nog te redden. Het blijkt nu dus dat het schandaal minder groot is dan gedacht. Het artikel gaat over cijfers die aantonen dat het niet om een massale 800.000 auto's met slechte uitlaat gaat, maar wel om een "kleine" 36.000 Dit is nog steeds veel vind ik maar het nieuws van het schandaal leek inderdaad veel ernstiger toen men met zulke grote cijfers kwam. Nog maar eens een voorbeeld dat informatie van de media niet altijd klopt.