PDA

Bekijk de volledige versie : Apple geeft toe dat het een batterijprobleem heeft. Maar dit is niet de oplossing


Sam.M*rtens
8th December 2015, 20:03
Apple geeft toe dat het een batterijprobleem heeft. Maar dit is niet de oplossing

Met een nogal vreemd uitziend hoesje van 120 euro wil Apple uw batterijangst wegnemen. Alleen lijkt Apples dure Smart Battery Case niet meteen de oplossing voor het veel grotere batterijprobleem waar de iPhone en co. mee kampen.


Opperdesignhoofd Jonathan Ive kan het alleen maar vreselijk vinden dat zijn iPhone wordt verborgen door een hoesje met een bizar uitsteeksel


Over het uitzicht van het hoesje kunnen we kort zijn: het ziet er op zijn minst vreemd en eigenlijk ronduit lelijk uit. Het lijkt alsof het hoesje een grote batterij heeft ingeslikt, en dat is ook gewoon zo. Het is misschien wel een van de lelijkste dingen die de laatste jaren in de designfabriek van Cuppertino van de band rolden.

Apple claimt dat er met het nieuwe hoesje tot 18 uur langer kan worden geďnternet of 25 uur extra gebeld. Het kan je batterij wel niet nog eens voor de volle honderd percent opladen en het batterijfeestje kost ook nog eens een flinke 119 euro.

Het zegt wel wat als zelfs Apple er niet in slaagt om een mooi batterijhoesje te maken. Opperdesignhoofd Jonathan Ive kan het toch alleen maar vreselijk vinden dat zijn "knappe" iPhone wordt verborgen door een hoesje met een bizar uitsteeksel?

De batterijduur van smartphones is al langer een probleem, en dat is heus niet alleen zo bij Apple. Alle smartphonefabrikanten strijden met elkaar voor dunnere, snellere en betere telefoons. Ze schipperen voortdurend tussen esthetiek en duurzaamheid in een strijd waar de batterijduur vrijwel altijd het onderspit delft. Ze doen er alleen weinig aan.

Dergelijke hoesjes zijn niet de oplossing. In een ideale wereld zou een iPhone uit de doos even lang werken als een exemplaar met zo'n spuuglelijke hoes
Met het uitbrengen van dit accuhoesje bevestigt Apple als smartphonemaker dat het een batterijprobleem heeft. Het heeft tot de introductie van een energiebesparende modus in iOS 9, een optie die concurrenten al veel langer hadden, geduurd tot Apple dat kon toegeven. Al heeft Apple heeft het probleem natuurlijk nooit letterlijk benoemd.

De reacties op het batterijhoesje zijn gemengd. "We hebben batterijen nodig die langer meegaan en gemakkelijkere manieren om ze op te laden - geen gekke batterijpacks", schrijft de Wall Street Journal in zijn recensie. "Op vlak van prestaties en zelfs design zijn veel betere batterijhoesjes te krijgen", oordeelt The Verge streng.

Het pijnlijkste blijft natuurlijk dat een iPhone uit de doos in een ideale wereld even lang zou werken als een exemplaar met zo'n spuuglelijke hoes. Dergelijke hoesjes zijn niet de oplossing.

Als Apple bij de lancering van zijn volgende iPhone een telefoon zou voorstellen die met gemak het hele weekend gebruik aankan, zou niemand nog twijfelen of Apple nog wat het innovatieve bedrijf van weleer is. Met het uitbrengen van zo'n hoesje lijkt Apple jammer genoeg nu al toe te geven dat het ook in de komende jaren niet meteen met een oplossing voor het batterijprobleem zal komen. We kunnen alleen maar hopen van wel.

Bron: De Morgen, 8 december 2015
http://www.demorgen.be/technologie/apple-geeft-toe-dat-het-een-batterijprobleem-heeft-maar-dit-is-niet-de-oplossing-b2a36c4e/

Mening: Zelf heb ik een iPhone en ik merk dat de batterij het geen hele dag volhoudt. Ook gaat mijn batterij zeker niet zo lang mee als er op het doosje vermeld staat bij de aankoop van een iPhone. Het hoesje dat de batterijduur van je iPhone versterkt, is al een verbetering, maar de prijs ligt dan weer erg hoog. De laatste tijd willen de smartphonefabrikanten de smartphones alsmaar dunner, sneller en beter maken, waardoor de kwaliteit van de batterij minder wordt. Volgens mij kunnen de smartphonefabrikanten beter wat meer aandacht aan de batterij van het toestel besteden, dan aan het uiterlijk.

B*b.Borgmans
9th December 2015, 09:50
Net zoals Sam, heb ik ook een iPhone. Mijn iPhone gaat ongeveer een tweetal dagen mee. Dit vind ik een beetje schandalig. We betalen een slordige €600 - €700 voor de smartphone van Apple. Hier mag je dan toch het een en ander van verwachten, zou ik denken. En inderdaad, ik ben zeer tevreden met het toestel, behalve met de batterij. Dat is iets wat ze moeten veranderen, de levensduur van de batterij. Het is goed dat ze iets hebben uitgevonden voor dit probleem; nl. the smart battery case. Dit zorgt ervoor dat je batterij tot 18u langer mee zou gaan. Al denk ik persoonlijk dat we dit met een korrel zout moeten nemen. Ik kan Sam haar mening ook delen, wanneer ze zegt dat deze bedrijven meer aandacht moeten besteden aan de levensduur van de batterij.