PDA

Bekijk de volledige versie : Wetenschappers willen honden langer laten leven

Kato L*anslots
8th December 2015, 16:41
Een hondenleven met vijf jaar verlengen. Amerikaanse wetenschappers van de universiteit van Washington maken er werk van met het Dog Aging Project, nadat ze eerder al muizen en ratten langer gezond in leven wisten te houden. Zij kijken daarvoor naar een medicijn dat bij niertransplantaties wordt gebruikt.

De biologen en pathologen, zelf hondeneigenaars, zullen enkele honden hun hele leven volgen, zodat ze kunnen achterhalen welke factoren zorgen voor een lang, gezond leven of een vroegtijdige dood door kanker of nierfalen. "Wat bij mensen decennia duurt, kunnen we in enkele jaren bij honden nagaan", klinkt het. "Binnen tien jaar zullen we weten wat de belangrijkste elementen zijn voor een gezond leven."

De wetenschappers kijken ook naar het medicijn genaamd rapamycin of sirolimus, dat bij mensen wordt gebruikt om te voorkomen dat een getransplanteerde nier wordt afgestoten. Bij muizen en ratten is al gebleken dat dit middel hun levensduur verlengt.

Meer dan dertig viervoeters van zes tot negen jaar oud, waaronder golden retrievers en labradors, zijn uitgekozen. Zij zullen kleine doses van het medicijn gedurende een half jaar toegediend krijgen en nadien blijven worden gevolgd. "Zij worden ook van nabij in de gaten gehouden door dierenartsen", stellen de onderzoekers. "Maar we verwachten, op basis van eerdere studies, dat zij hierdoor twee tot vijf jaar langer gezond zullen leven."

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/wetenschap/wetenschappers-willen-honden-langer-laten-leven-bc246657/
Eigen mening: Zoals het experiment aangereikt wordt, lijkt het alleen als doel te hebben om de levensduur van de mens met de tijd te verlengen. Het is natuurlijk positief dat we twee tot vijf jaar langer gezond kunnen leven. Vooral de nadruk op gezond natuurlijk, want dit vind ik heel erg belangrijk. Toch sta ik hier ook wel wat sceptisch tegenover. Wat met de nu al toenemende vergrijzing? Hierdoor neemt de vergrijzing alleen maar toe. Zal onze economie dit wel aankunnen. Of het begrip overbevolking dat de laatste tijd steeds vaker valt, gezien de opwarming van de aarde. Ik heb bij dit onderwerp een heel dubbel gevoel. Ik wil hier tegelijkertijd niet al te negatief over doen, want het heeft natuurlijk ook positieve kanten. Ik stel mezelf gewoon vragen bij het feit dat men al probeert om mensenlevens te verlengen. Ik heb niets tegen adviezen, maar medicatie vind ik persoonlijk een brug te ver.

Sofie.DeWolf
2nd March 2016, 12:51
De bezorgdheden van Kato kan ik zeker begrijpen, toch zie ik hier vooral de voordelen van in. Dit onderzoek kan niet enkel helpen om mensen op termijn ouder te laten worden, maar ook om jonge mensen hun levensduur met enkele jaren te verlengen. Hierbij denk ik spontaan aan zieke jonge mensen die naar schatting nog enkele jaren te leven hebben. Als deze mensen geholpen kunnen worden en in plaats van enkele jaren nog enkele tientallen jaren verder kunnen leven, heeft de wetenschap succes gehad. Ik vind het goed dat wetenschappers de hond gebruiken om hun theorieën uit te testen, omdat de resultaten bij de hond sneller te zien zullen zijn dan bij de mens.