PDA

Bekijk de volledige versie : “Een asielcentrum hier in onze straat? Nog niets van gemerkt”


Wouter.G*dschalk
7th December 2015, 07:33
RAVELS - Het vluchtelingenkamp in de oude NAVO-legerbasis van Weelde in Ravels heeft tot dusver “totaal geen last” veroorzaakt in de buurt. Dat gaven de dichtste buren zaterdag openlijk toe tijdens een rondleiding in het nieuwe asielcentrum.
In het militair domein van Weelde kwamen op 24 november de eerste vluchtelingen toe. Vandaag, twee weken later, zit het centrum al bijna vol. Exact 460 van de 500 bedden zijn al bezet. De vluchtelingen verblijven er in 125 eenvoudige containers, zeker geen luxesuites: in elke ‘woonunit’ staan vier stapelbedden, een tafel en vier stoelen. “Hier zou ik het geen week kunnen uithouden”, zegt een buurtbewoner wanneer hij zijn hoofd binnensteekt in een van de slaapkamers.

Vier jaar geleden werden in Weelde ook al 500 asielzoekers opgevangen. “Toch zijn er nu twee grote verschillen tegenover toen”, zegt centrummanager Gunter Gys van het Rode Kruis. “Ten eerste zijn de meeste van onze huidige bewoners helemaal niet arm en hebben ze vaak ook gestudeerd. Ze zijn gewoon gevlucht voor de oorlog.”

Maar wat nog meer opvalt, is dat er nu heel veel kinderen rondlopen in het centrum: maar liefst 119 baby’s, kinderen en jongeren.

Bron: Gazet Van Antwerpen, 07/12/2015. http://www.gva.be/cnt/bleme_02007078/een-asielcentrum-hier-in-onze-straat-nog-niets-van-gemerkt

Mening: Dit artikel spreekt mij erg aan omdat mijn vader in de buurt van het asielcentrum woont. Ik kan dan ook bevestigen dat het asielcentrum voor weinig overlast zorgt. In 2012 werd het terrein al eerder gebruikt voor de opvang van asielzoekers. Dat het leegstaande NAVO-domein nu opnieuw een andere functie krijgt lijkt me positief. Dit domein staat al jaren te verkommeren en op deze manier krijgt het toch een nuttige invulling. Dat de buurtbewoners de kans krijgen om het asielcentrum te bezoeken vind ik een goed idee, zo krijgen ze een beeld van wat er zich precies afspeelt op het terrein. Mensen op deze manier informeren lijkt me iets wat ook in andere gemeenten waar asielcentra staan zou moeten gebeuren.