PDA

Bekijk de volledige versie : Unizo-topman Van Eetvelt: "We hebben migratie nodig"


Pauline.D*Kerf
6th December 2015, 10:20
Unizo-topman Van Eetvelt: "We hebben migratie nodig"

In De Zondag legt Karel Van Eetvelt (49), grote baas van ondernemersorganisatie Unizo, nogmaals uit waarom we de vluchtelingenstroom als een opportuniteit moeten zien.

"Wij bekijken dat heel rationeel. Ons uitgangspunt is, en daarover bestaat zelfs geen discussie: er is geen andere optie dan die mensen hier op te vangen en voor de tijd dat ze hier zijn, een waardevolle plaats te geven in onze samenleving. Dat lijkt mij logisch. Twee: hoe kan dat beter dan hen meteen in te schakelen in de economie zodat zij een toegevoegde waarde kunnen creëren? We hebben al bekomen dat de procedure voor een arbeidskaart ingekort is van zes tot vier maanden. Wat mij betreft, is dat zelfs nog niet snel genoeg", stelt Van Eetvelt.

De Unizo-topman: "Weet je: veel mensen, ook politici, maken de fout deze instroom te vergelijken met gezinshereniging. Daar heb je inderdaad vaak mensen met lage competenties die moeilijk aan de bak komen. Deze situatie is anders. Vluchtelingen zijn vaak hooggeschoold en hebben aardig wat geld."

Volgens Van Eetvelt hebben we dan ook migratie nodig: "Mensen reageren vaak angstig uit onwetendheid. De politiek pikt die reacties op. De media hebben ook een verantwoordelijkheid. Zij brengen alleen negatieve verhalen. Dat frustreert mij mateloos. Als alleen het negatieve rolmodel getoond wordt, hoe wil je dan dat de samenleving migratie anders gaat bekijken?"


Bron: De Morgen, 6/12/2015, http://www.demorgen.be/binnenland/unizo-topman-van-eetvelt-we-hebben-migratie-nodig-bab31cdc/


Mijn mening:
De visie van Van Eetvelt over de migratie kan ik helemaal volgen. De vluchtelingenstroom wordt inderdaad grotendeels negatief in beeld gebracht door de media. Hierdoor kan ik het volledig begrijpen dat onze samenleving het moeilijk heeft om hier een andere kijk op te krijgen. We moeten dus de positieve aspecten naar boven brengen, want momenteel kunnen we inderdaad niet veel anders doen dan deze migranten op te vangen. Voor de tijd dat ze hier zijn, kunnen we ze beter gewoon mee integreren in onze samenleving en inschakelen in onze economie. "Deze vluchtelingen zijn vaak hooggeschoold en hebben veel geld", zoals Van Eetvelt aanhaalt. Het zou dus, in mijn ogen, goed kunnen zijn als men deze zo vroeg mogelijk konden inschakelen om een steentje bij te dragen aan onze economie. Zo mag voor mij de arbeidskaart al sneller dan vier maanden toegekend worden aan deze mensen. Wat mij echter wel enige zorgen baart, is dat er zo misschien, in sommige beroepen dan, minder eigen volk aan de slag kan gaan. Ook de overbevolking in grootsteden lijkt mij, ondanks het spreidingsplan, nog een probleem. Kortom vind ik het dus een goed idee van Van Eetvelt om de vluchtelingen zo snel mogelijk in onze economie aan de slag te laten gaan, maar we moeten wel zien dat dat niet ten koste gaat van onze eigen inwoners.

J*ppe.Nicolai
6th December 2015, 14:44
Wat Van Eetvelt zegt kan ik ook volgen. We krijgen heden ten dagen meer en meer te kampen met het vergrijzingsprobleem. Vluchtelingen kunnen hiervoor misschien deels de oplossing zijn. De sociale zekerheid moet gespijsd worden door de werkende mensen, want de alternatieve financieringsbronnen zijn eindig. Het is belangrijk dat er ingezet wordt op de scholing of herscholing van deze vluchtelingen. Volgens mij is het van cruciaal belang dat deze mensen zo snel mogelijk op de arbeidsmarkt actief zijn. Naast een goede (her)scholing is het belangrijk dat ze de taal snel leren, wat op haar beurt weer een extra troef op de arbeidsmarkt is.
Ik zie de vluchtelingenstroom dan ook niet per se als een negatief gegeven, maar juist als een opportuniteit. Hier is echter wel een betere begeleiding voor nodig.