J*ll.Bogaerts
3rd December 2015, 12:57
‘Wij pakken de namiddagpauze van schoolkinderen helemaal niet af’
In basisschool De Hoogvlieger in Aarschot gaan kinderen sinds maandag niet meer naar de speelplaats voor een namiddagpauze. Een moeder reageerde ontzet: ‘Mijn kinderen willen ravotten.’ ‘Ik snap echt niet wat het probleem is’, stelt de directrice van de school.
Ze hebben elkaar nog niet gesproken sinds de moeder van Fabio (5) en Joëlleke (4) haar relaas deed in Het Laatste Nieuws, maar de directrice van de Aarschotse school, Anouk Cleeremans, begrijpt er niets meer van. Dat de 180 kinderen van basisschool De Hoogvlieger geen vaste namiddagpauze - waarbij ze voorheen tien minuten mochten buiten spelen - meer hebben, is volgens de directrice net het gevolg van vragen van de kinderen zelf.
‘Je wil dat ouders en kinderen tevreden zijn’
‘Kinderen op onze school vroegen ons vaak: “Waarom moeten wij nu al stoppen met spelen?” als die tien minuten namiddagspeeltijd alweer voorbijgevlogen waren. Bovendien is de betrokkenheid van de kinderen tijdens een les vaak zo groot dat ze helemaal niet naar buiten willen omdat de activiteit dan onderbroken wordt’, zegt Cleeremans.
‘En als je dan ook nog eens telefoon krijgt van ouders die zich afvragen waarom hun kind als het regent tien minuten lang onder een afdak moet staan, zoek je naar alternatieven. Je wil immers dat de ouders én de kinderen tevreden zijn.’
Proefproject
‘Daarom hebben wij beslist om een proefproject van drie maanden op te starten waarbij we de tien minuten namiddagspeeltijd aan die van de middagpauze plakken. De kinderen hebben nu dus een uur en tien minuten middagpauze. De tijd van die pauze pakken we dus al niet af’, argumenteert de directrice.
Bij de vraag of naast de tijd ook de regelmatige beweging en de ontspanning van de kinderen gegarandeerd kan worden zonder namiddagspeeltijd, lacht Cleeremans hoorbaar. ‘Het wordt voorgesteld alsof die kinderen urenlang op hun stoel moeten blijven zitten, maar natuurlijk zijn er nog altijd plaspauzes en momenten waarop ze hun versnapering kunnen opeten. En als de leerkracht merkt dat de aandacht verslapt of dat ze naar buiten willen, is er nog steeds ruimte voor een wandeling of spelletje.’
Andere invulling
‘Ik benadruk het nog eens’, besluit Cleeremans. ‘Wij pakken helemaal geen middagpauze af. We vullen ze alleen anders in. Onze schoolkinderen gaan al heel vaak op museumbezoek of stadswandeling in de namiddag.’
‘Tot hiertoe heeft de directie nog geen enkele rechtstreeks negatieve reactie ontvangen: noch van ouders, noch van kinderen. Integendeel: de kinderen vragen zich nu af “waarom er zoveel discussie is over die veel te korte namiddagspeeltijd.” En eerlijk gezegd: ik vraag me dat ook af.’
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151203_02002291
Eigen mening: Ik begrijp de reacties van de ouders wel. Het kan misschien slecht overkomen. Toch begrijp ik de maatregel van de school ook. Als je de leerlingen voor tien minuten naar buiten moet sturen, staan ze daar misschien uiteindelijk maar vijf minuten van te spelen. De bel gaat en dan moet er eerst nog wat opgeruimd worden in de klas, moet er nog iets om te eten uit de boekentas genomen worden en moet iedereen rustig de klas verlaten. Dit neemt sowieso al wat tijd in beslag. Het klinkt wel efficiënter om de pauze van de middag dan wat langer te maken en vervolgens geen 'verplichte' speeltijd meer te hebben. Zo kunnen leerkrachten zelf het moment bepalen om de leerlingen pauze te geven. Leerkrachten voelen meteen aan wanneer leerlingen nood hebben aan pauze, soms komt dit echter niet overeen met het moment van de speeltijd. Door deze maatregel kan de leerkracht dan wel een pauze inlassen wanneer de leerlingen die nodig hebben en daarna weer verder werken.
In basisschool De Hoogvlieger in Aarschot gaan kinderen sinds maandag niet meer naar de speelplaats voor een namiddagpauze. Een moeder reageerde ontzet: ‘Mijn kinderen willen ravotten.’ ‘Ik snap echt niet wat het probleem is’, stelt de directrice van de school.
Ze hebben elkaar nog niet gesproken sinds de moeder van Fabio (5) en Joëlleke (4) haar relaas deed in Het Laatste Nieuws, maar de directrice van de Aarschotse school, Anouk Cleeremans, begrijpt er niets meer van. Dat de 180 kinderen van basisschool De Hoogvlieger geen vaste namiddagpauze - waarbij ze voorheen tien minuten mochten buiten spelen - meer hebben, is volgens de directrice net het gevolg van vragen van de kinderen zelf.
‘Je wil dat ouders en kinderen tevreden zijn’
‘Kinderen op onze school vroegen ons vaak: “Waarom moeten wij nu al stoppen met spelen?” als die tien minuten namiddagspeeltijd alweer voorbijgevlogen waren. Bovendien is de betrokkenheid van de kinderen tijdens een les vaak zo groot dat ze helemaal niet naar buiten willen omdat de activiteit dan onderbroken wordt’, zegt Cleeremans.
‘En als je dan ook nog eens telefoon krijgt van ouders die zich afvragen waarom hun kind als het regent tien minuten lang onder een afdak moet staan, zoek je naar alternatieven. Je wil immers dat de ouders én de kinderen tevreden zijn.’
Proefproject
‘Daarom hebben wij beslist om een proefproject van drie maanden op te starten waarbij we de tien minuten namiddagspeeltijd aan die van de middagpauze plakken. De kinderen hebben nu dus een uur en tien minuten middagpauze. De tijd van die pauze pakken we dus al niet af’, argumenteert de directrice.
Bij de vraag of naast de tijd ook de regelmatige beweging en de ontspanning van de kinderen gegarandeerd kan worden zonder namiddagspeeltijd, lacht Cleeremans hoorbaar. ‘Het wordt voorgesteld alsof die kinderen urenlang op hun stoel moeten blijven zitten, maar natuurlijk zijn er nog altijd plaspauzes en momenten waarop ze hun versnapering kunnen opeten. En als de leerkracht merkt dat de aandacht verslapt of dat ze naar buiten willen, is er nog steeds ruimte voor een wandeling of spelletje.’
Andere invulling
‘Ik benadruk het nog eens’, besluit Cleeremans. ‘Wij pakken helemaal geen middagpauze af. We vullen ze alleen anders in. Onze schoolkinderen gaan al heel vaak op museumbezoek of stadswandeling in de namiddag.’
‘Tot hiertoe heeft de directie nog geen enkele rechtstreeks negatieve reactie ontvangen: noch van ouders, noch van kinderen. Integendeel: de kinderen vragen zich nu af “waarom er zoveel discussie is over die veel te korte namiddagspeeltijd.” En eerlijk gezegd: ik vraag me dat ook af.’
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151203_02002291
Eigen mening: Ik begrijp de reacties van de ouders wel. Het kan misschien slecht overkomen. Toch begrijp ik de maatregel van de school ook. Als je de leerlingen voor tien minuten naar buiten moet sturen, staan ze daar misschien uiteindelijk maar vijf minuten van te spelen. De bel gaat en dan moet er eerst nog wat opgeruimd worden in de klas, moet er nog iets om te eten uit de boekentas genomen worden en moet iedereen rustig de klas verlaten. Dit neemt sowieso al wat tijd in beslag. Het klinkt wel efficiënter om de pauze van de middag dan wat langer te maken en vervolgens geen 'verplichte' speeltijd meer te hebben. Zo kunnen leerkrachten zelf het moment bepalen om de leerlingen pauze te geven. Leerkrachten voelen meteen aan wanneer leerlingen nood hebben aan pauze, soms komt dit echter niet overeen met het moment van de speeltijd. Door deze maatregel kan de leerkracht dan wel een pauze inlassen wanneer de leerlingen die nodig hebben en daarna weer verder werken.