PDA

Bekijk de volledige versie : School maakt zelf vals Facebookprofiel van 13-jarige jongen, de resultaten zijn opmer


Sam.M*rtens
2nd December 2015, 12:13
School maakt zelf vals Facebookprofiel van 13-jarige jongen, de resultaten zijn opmerkelijk

Koppen heeft het vanavond over de gevaren van sociale media bij jongeren en dan vooral grooming: volwassen mannen die onder een vals profiel afspraakjes proberen regelen met minderjarige meisjes. Koppen volgde daarvoor een bijzonder experiment van de Molse Sint-Lutgardisschool. De resultaten zijn opmerkelijk.

U kent Thomas Ghys niet? Leerlingen uit de eerste graad van het Sint-Lutgardis uit Mol ook niet. Toch wilden ze vriend met hem worden op Facebook. Thomas Ghys bestaat niet en achter zijn nepprofiel gingen de school en Koppen-presentatrice Phara de Aguirre schuil. “Dit verhaal begon toen een meisje op school werd gepest”, zegt schooldirecteur Peter Dams, die met Toon Dierckx, ICT-coördinator in de school, in de reportage zit. “Naaktfoto’s van haar circuleerden online. Meisjes maken soms naaktfoto’s voor hun vriendje. Maar als de relatie afgelopen is, heb je geen controle meer over die foto’s. Met desastreuze gevolgen.”

De school ondernam actie. “Om het doen en laten van onze leerlingen beter onder controle te houden op Facebook, maakten we zelf een profiel aan van een zogenaamd 14-jarig meisje. Leerlingen werden vrienden met het meisje en zo konden we monitoren wat er online gebeurde. Maar het meisje kreeg ook vriendschapsverzoeken van volwassen mannen”, zegt Dams. Het profiel kreeg zogeheten groomers op bezoek, mannen die slechts één doel voor ogen hebben: seks met een minderjarige.

Knappe ‘nieuwe leerling’

Geïnspireerd door dit voorval ging de school voor Koppen een stap verder. Dierckx maakte het profiel van de 13-jarige Thomas aan. Een knappe jongen die zogenaamd binnenkort naar de school in Mol gaat. Terwijl de laatste vriendschapsverzoeken worden verstuurd naar de leerlingen van de eerste graad, komen de eerste reacties al binnen. Zelfs tijdens de lessen aanvaarden leerlingen verzoeken, zonder te weten om wie het gaat. Om deontologische redenen chatte de school niet met haar leerlingen. Koppen wel, als de leerling het initiatief nam.

Bron: Nieuwsblad, 2 december 2015
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151202_02000319?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Mening: Dit artikel toont aan hoe simpel het is om als volwassen man een afspraak te maken met een minderjarige. De methode van valse Facebookprofielen wordt vaak gebruikt door kinderlokkers. Waar ik van versteld sta, is dat een groot deel van de leerlingen van deze school het vriendschapsverzoek meteen accepteerde, een jongen die ze niet kende. Maar liefst 75 leerlingen accepteerde zijn verzoek, 29 begonnen spontaan te chatten met 'Thomas'. Sommige gaven zelfs hun adres aan het vals profiel. Het doel van deze actie van Koppen is om minderjarige te laten inzien dat ze makkelijk slachtoffer van een kinderlokker kunnen worden. Ik hoop dat de jongeren nu ook echt gaan inzien hoe gevaarlijk Facebook kan zijn.

M*axim.VanRillaer
2nd December 2015, 12:49
Het is natuurlijk een goed initiatief van de school om zulke profielen te maken en zo leerlingen ook in het oog te houden. Hoewel zal dat volgens mij op termijn moeilijk vol te houden zijn, aangezien 'den Thomas' (of eender welk ander nepprofiel van de school) wel redelijk snel bekend zal geraken. Wat nepprofielen van pedofielen en kinderlokkers betreft is het volgens mij best dat men de jeugd nog meer gaat sensibiliseren rond sociale media. Met daarbovenop goed de nadruk leggen op 'het niet accepteren van verzoeken van vreemden' en niet online met vreemden af te spreken. Ook zou er dan aandacht besteed moeten worden omtrent wat ze wel en wat niet naar elkaar moeten sturen.

Zelf werd een stageles van mij vorig jaar vervangen doordat de leerlingen uitleg gingen krijgen van iemand van de overheid rond het thema cyberpesten. In dat pakket zat blijkbaar ook van alles omtrent computerveiligheid en sociale media. Daarbij kwam dan ook nog eens dat alles zeer duidelijk was uitgelegd en ook dat er humor in verwerkt was. Dat lag natuurlijk grotendeels aan de persoon die dan de uitleg gaf, maar de leerlingen waren wel steeds aandachtig. Ook had de man die vooraan stond, waarschijnlijk samen met nog vele anderen, alle Facebook profielen van de leerlingen gescreend. Op die manier kon hij letterlijk tonen waarover hij sprak en zei hij bijvoorbeeld "... hier heeft blijkbaar 1064 vrienden op Facebook. Populaire jongen niet? Ken jij al deze mensen? Ah neen, want minstens 5 profielen daarvan zijn van ons, de overheid...", wat soms grappige situaties gaf. En zo kon hij maar verder gaan en toonde hij allerlei gevaren. Zulke sessies zouden ze in elke school moeten organiseren en vaker.

S*ijn Verbraecken
2nd December 2015, 16:50
Langs de ene kant vind ik dit wel een goed initiatief van de school. Via deze weg kunnen ze het pestgedrag van leerlingen voor een stuk in het oog houden. Zo ziet de school wat er leeft bij leerlingen na de schoolomgeving en hoe deze omgaan met sociale media.

Natuurlijk kan je twijfels hebben over de privacy van leerkrachten ten opzichte van leerlingen. Echter is en blijft het sociale media, wat dus wil zeggen dat de leerlingen zelf kiezen wat ze delen. Daarnaast accepteren ze de vriendschapsverzoeken van de nepprofielen zelf.

Met de opkomende gebruik van sociale media, zelfs tijdens de lessen, denk ik dat er tijdens de lessen tijd gemaakt moet worden hieromtrent. Tijd om de gevolgen en de eventuele gevaren van zulke sociale media te tonen.