Michiel.V*rheyen
2nd December 2015, 00:07
Minder straatafval door ogen op verpakkingsmateriaal
De hoeveelheid gedumpt afval kan met wel 66 procent worden teruggedrongen door ogen op verpakkingsmateriaal te zetten.
Tot die opvallende conclusie komen onderzoekers van de universiteit van Newcastle. “Ons onderzoek laat zien dat de aanwezigheid van afbeeldingen van ogen coöperatief gedrag aanmoedigt en we denken dat dat komt doordat mensen het idee hebben dat er naar ze wordt gekeken,” vertellen de onderzoekers. “Omdat we het belangrijk vinden wat anderen van ons denken, gedragen we ons beter en eerlijker wanneer we het idee hebben dat we geobserveerd worden.”
Eerder onderzoek
Het onderzoek borduurt verder op een studie uit 2013. Toen toonden onderzoekers aan dat een folder met daarop een korte boodschap bedoeld om diefstal van fietsen tegen te gaan beter werkte wanneer er ook ogen op de poster stonden. Folders met ogen resulteerden in een afname van het aantal fietsendiefstallen van 62 procent.
Nieuw onderzoek
Tijdens dit nieuwe onderzoek kregen proefpersonen opnieuw een foldertje. Soms stonden er ogen op afgebeeld. Soms niet. Slechts 4,7 procent van de proefpersonen die het foldertje waarop ogen stonden in handen kregen, gooide het op straat neer. Van de proefpersonen die een folder zonder ogen erop in handen kregen, gooide 15,6 procent het op straat neer.
Geen expliciete boodschap nodig
Wat heel opvallend is, is dat de ogen op de folder voldoende waren om te voorkomen dat mensen het foldertje weggooiden. Er hoefde op de folder zelf niets expliciets over afval te staan. “We hoefden niet eens een boodschap over afval (op het foldertje, red.) te plaatsen, mensen weten dat het asociaal is om iets zomaar op straat neer te gooien, dus was de afbeelding van de ogen voldoende,” stellen de onderzoekers.
De onderzoekers zien op basis van dit onderzoek grote mogelijkheden om straatafval te bestrijden. “Verkopers van fastfood kunnen erover nadenken om ogen op hun verpakkingsmateriaal te plaatsen en mensen zo te ontmoedigen de verpakking op straat neer te gooien,” vertelt onderzoeker Melissa Bateson. Mensen die regelmatig folderen op straat kunnen ook hun voordeel doen met dit onderzoek. Ogen op de folder vergroten de kans dat deze door mensen mee naar huis wordt genomen en niet zomaar op straat belandt.
Bron: scientias.nl 1/12/2015
http://www.scientias.nl/minder-straatafval-door-ogen-op-verpakkingsmateriaal/
Eigen mening:
Als een simpele oplossing zoals ogen op een verpakking of folder zetten er echt voor kan zorgen dat mensen hun afval minder op straat gooien, hoop ik dat bedrijven dit toepassen op hun verpakkingen. Er wordt echt veel te veel gewoon weggegooid. Dit is veel te belastend voor de natuur. Ik denk als mensen hun afval mee naar huis nemen ze niet alleen hun afval in de vuilbak gooien maar het ook correcter recycleren. Ik denk ook dat een openbare plaats met minder afval een aantrekkelijkere plaats wordt om te vertoeven en men ook vrolijker wordt. Het plaatsen van deze ogen op verpakkingen kan dus een positieve invloed hebben op zowel het milieu en op de psychische ingesteldheid van mensen.
De hoeveelheid gedumpt afval kan met wel 66 procent worden teruggedrongen door ogen op verpakkingsmateriaal te zetten.
Tot die opvallende conclusie komen onderzoekers van de universiteit van Newcastle. “Ons onderzoek laat zien dat de aanwezigheid van afbeeldingen van ogen coöperatief gedrag aanmoedigt en we denken dat dat komt doordat mensen het idee hebben dat er naar ze wordt gekeken,” vertellen de onderzoekers. “Omdat we het belangrijk vinden wat anderen van ons denken, gedragen we ons beter en eerlijker wanneer we het idee hebben dat we geobserveerd worden.”
Eerder onderzoek
Het onderzoek borduurt verder op een studie uit 2013. Toen toonden onderzoekers aan dat een folder met daarop een korte boodschap bedoeld om diefstal van fietsen tegen te gaan beter werkte wanneer er ook ogen op de poster stonden. Folders met ogen resulteerden in een afname van het aantal fietsendiefstallen van 62 procent.
Nieuw onderzoek
Tijdens dit nieuwe onderzoek kregen proefpersonen opnieuw een foldertje. Soms stonden er ogen op afgebeeld. Soms niet. Slechts 4,7 procent van de proefpersonen die het foldertje waarop ogen stonden in handen kregen, gooide het op straat neer. Van de proefpersonen die een folder zonder ogen erop in handen kregen, gooide 15,6 procent het op straat neer.
Geen expliciete boodschap nodig
Wat heel opvallend is, is dat de ogen op de folder voldoende waren om te voorkomen dat mensen het foldertje weggooiden. Er hoefde op de folder zelf niets expliciets over afval te staan. “We hoefden niet eens een boodschap over afval (op het foldertje, red.) te plaatsen, mensen weten dat het asociaal is om iets zomaar op straat neer te gooien, dus was de afbeelding van de ogen voldoende,” stellen de onderzoekers.
De onderzoekers zien op basis van dit onderzoek grote mogelijkheden om straatafval te bestrijden. “Verkopers van fastfood kunnen erover nadenken om ogen op hun verpakkingsmateriaal te plaatsen en mensen zo te ontmoedigen de verpakking op straat neer te gooien,” vertelt onderzoeker Melissa Bateson. Mensen die regelmatig folderen op straat kunnen ook hun voordeel doen met dit onderzoek. Ogen op de folder vergroten de kans dat deze door mensen mee naar huis wordt genomen en niet zomaar op straat belandt.
Bron: scientias.nl 1/12/2015
http://www.scientias.nl/minder-straatafval-door-ogen-op-verpakkingsmateriaal/
Eigen mening:
Als een simpele oplossing zoals ogen op een verpakking of folder zetten er echt voor kan zorgen dat mensen hun afval minder op straat gooien, hoop ik dat bedrijven dit toepassen op hun verpakkingen. Er wordt echt veel te veel gewoon weggegooid. Dit is veel te belastend voor de natuur. Ik denk als mensen hun afval mee naar huis nemen ze niet alleen hun afval in de vuilbak gooien maar het ook correcter recycleren. Ik denk ook dat een openbare plaats met minder afval een aantrekkelijkere plaats wordt om te vertoeven en men ook vrolijker wordt. Het plaatsen van deze ogen op verpakkingen kan dus een positieve invloed hebben op zowel het milieu en op de psychische ingesteldheid van mensen.