PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe wet laat Moskou toe om de uitspraken van mensenrechtenhof niet toe te passen


Lander.D*bruyn
1st December 2015, 21:30
Het Russische parlement, de Doema, heeft dinsdag een wet gestemd die het land het recht geeft om de beslissingen van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in Straatsburg niet toe te passen. Hiermee is een verdere stap gezet in de weigering om de voormalige aandeelhouders van het voormalige oliebedrijf Yukos te vergoeden.

In eerste lezing keurden 434 op 438 leden van het lagerhuis de wet goed die het gezag van het Russische Grondwettelijk Hof boven die van het EHRM plaats. Volgens de wet zal Rusland niet meer gebonden zijn om de beslissingen van het het hof in Straatsburg toe te passen.

De zaak draait rond Yukos, het vroegere oliebedrijf van Michail Chodorkovski, een tegenstander van president Vladimir Poetin die na bijna tien jaar opsluiting eind 2013 werd vrijgelaten. Het bedrijf werd wegens fiscale fraude in 2004 ontmanteld. Het EHRM in Straatsburg verplichtte eerder Rusland om 1,9 miljard euro te storten aan de ex-aandeelhouders van Yukos.

Een volksvertegenwoordiger van Poetins partij Verenigd Rusland legt uit dat de regering met deze wet haar belangen kan verdedigen indien een beslissing van een internationale organisatie tegen de nationale belangen ingaat.

In juli reeds besliste het Russisch Grondwettelijk Hof dat het Russisch recht voorrang geniet op internationale normen. Rusland behoudt zo het recht beslissingen van het EHRM naast zich neer te leggen, klonk het toen.

Het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag had Moskou in 2014 veroordeeld tot een boete van ongeveer 50 miljard dollar (37 miljard euro) voor de ontmanteling van het bedrijf. Rusland weigerde en Poetin zei daarop dat Moskou de belangen zal verdedigen. Hierna werd in andere landen Russische tegoeden geblokkeerd, onder meer in België en Frankrijk.

De Douma stemde overigens in oktober een wet die toelaat buitenlandse activa in beslag te nemen “op basis van wederkerigheid”.

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151201_01999504

Mening: Ik vind het schandalig dat een land als Rusland deze wet krijgt. Hierdoor kan het land doen en laten wat het wil. Volgens mij gaat dit de bevolking in binnen- en buitenland schaden.
Door deze wet kan Rusland alle straffen die ze opgelegd krijgen van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens negeren. Ze kunnen dus met mensen doen wat ze willen. Dit vind ik zeer erg.
Hiermee maakt de partij van Vladimir Poetin duidelijk dat zijn wil wet is. Als hij/de partij zijn zin niet krijgt stuurt hij/de partij zijn tegenstanders voor lange tijd naar de gevangenis. Om te voorkomen dat er dan sancties komen gaat hij/de partij een nieuwe wet opstellen.
Ik vind dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, de wereld in het algemeen, hier streng mag tegen optreden.