PDA

Bekijk de volledige versie : 'Je hebt 27 seconden nodig om aandacht terug te winnen na sms'je achter het stuur'


Kaat.v*nruiten
1st December 2015, 16:15
Je hebt 27 seconden nodig om aandacht terug te winnen na sms'je achter het stuur

Door: Sander Denayer
23/10/15 - 08u56

De voorbije dagen tijdens de file snel even op uw smartphone gespiekt? Onderzoekers aan de University of Utah beweren dat het bijna een halve minuut duurt voor we ons weer op de baan kunnen concentreren. Ook als we onze technologie met spraakcommando's bedienen.

'Het is niet omdat die software in de auto zit dat het een goed idee is om het te gebruiken tijdens het rijden'
David Strayer

© University of Utah.
Het onderzoek toont aan dat het 27 seconden duurt voor weggebruikers zich opnieuw volledig op het verkeer kunnen focussen. De Amerikaanse wetenschappers komen in hun rapport tot de conclusie dat ook hands-free spraakcommando's via Siri, Google Now of Microsoft Cortana voor de nodige afleiding zorgen.

Ook de muziek- en telefoonbediening van het interne infotainmentsysteem leidt de aandacht af van de chauffeur. De University of Utah onderzocht tien nieuwe wagens die in 2015 op de markt kwamen. Slechts één model onderging de tests zonder kleerscheuren.

"Het is niet omdat die software in de auto zit dat het een goed idee is om het te gebruiken tijdens het rijden", legt onderzoeker David Strayer uit. "De meesten denken 'Ik hang op en that's it', maar zo werkt het niet."

De spraakassistent van Microsoft, Cortana, scoort het slechtst in de test. Google Now scoort net iets beter dan Siri van Apple. Mede-onderzoeker Joel Cooper stelt dat de spraaktechnologie van Apple, Google en Microsoft nog te ingewikkeld is om te gebruiken in de wagen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedia/article/detail/2500006/2015/10/23/Je-hebt-27-seconden-nodig-om-aandacht-terug-te-winnen-na-sms-je-achter-het-stuur.dhtml

eigen mening:
Zelf ben ik aan het oefenen voor mijn rijbewijs. Je moet op zoveel zaken tegelijk letten in het verkeer. Ik snap niet waarom mensen hun gsm gebruiken tijdens het autorijden. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ik iemand zijn leven heb verwoest. Op welke manier dan ook. Ook de technologische handvrije snufjes in de wagen zorgen voor afleiding. Deze zijn nog niet voldoende ontwikkeld. Deze snufjes vergen nog steeds te veel aandacht van de bestuurder om veilig te zijn. Ik vind het jammer dat de mensen die aandacht geven aan hun elektronica tijdens het rijden het niet inzien hoe gevaarlijk het kan zijn. Er gebeuren hierdoor nog steeds te veel ongelukken. Er zouden veel ongelukken kunnen vermeden worden.