PDA

Bekijk de volledige versie : Mobiel betalen zonder wachtwoord: hoe je telefoon je herkent


Sam.M*rtens
1st December 2015, 15:13
Mobiel betalen zonder wachtwoord: hoe je telefoon je herkent

Mobiel betalen met slimme technologie die herkent hoe u uw telefoon vasthoudt. Deutsche Bank wil af van het wachtwoord en klanten veiliger, eenvoudiger en vooral mobiel laten betalen.

Vijftig factoren moeten uitwijzen of de persoon die wil betalen effectief de klant is
Wachtwoorden zijn feilbaar. Ze kunnen worden gestolen, gekraakt of eenvoudigweg vergeten. Deutsche Bank wil op de trend van mobiel betalen inspelen en test daarom een beveiligingssysteem dat mobiel betalen zonder wachtwoord mogelijk maakt.

De bank werkt samen met het Amerikaanse Callsign, dat een mobiele applicatie heeft ontwikkeld die vijftig verschillende factoren gebruikt om een biometrisch beeld te schetsen van een gebruiker. Dat gaat van vingerdruk- en gezichtsherkenning en de manier waarop iemand zijn smartphone vasthoudt tot hoe hard iemand op het scherm toetst en de plaatsen waar de persoon zich het vaakst bevindt.

Extra laag

Met dat accurate beeld kan de bank zeker zijn dat de persoon die mobiel wil betalen effectief de klant is. "Als je je rechterarm hebt gebroken en je zit thuis, en je moet je linkerhand gebruiken, dan zal de app zien dat de plaats, de pincode en het biometrische beeld juist zijn, maar dat de persoon de smartphone anders gebruikt. Dan kan het gebeuren dat de app vraagt om gezichtsherkenning", zegt Nick Doddy van Deutsche Bank in de Britse zakenkrant Financial Times.

De bank wil de service uitrollen bij grote klanten en bedrijven, zodat ze mobiel aanzienlijke sommen geld kunnen overschrijven. Vandaag is er een limiet op het bedrag dat ze mobiel kunnen overschrijven zonder toestemming van de bank. Met deze technologie zal dat niet meer nodig zijn, maakt Deutsche Bank zich sterk.

De bank is niet de enige die met beveiliging zonder wachtwoorden experimenteert. MasterCard kondigde vorige maand SelfiePay aan, waarbij klanten kunnen betalen aan de hand van gezichtsherkenning. De technologie van het Zweedse BehavioSec wordt dan weer als extra laag over de eigen applicatie gelegd en gaat na of de manier waarop u uw smartphone gebruikt overeenkomt met eerdere interacties.

In België heeft ING een jaar geleden de eerste stappen gezet om toegang te geven tot mobiel bankieren zonder wachtwoord. Betalen op die manier kan voorlopig evenwel nog niet.

Bron: De Morgen, 1 december 2015
http://www.demorgen.be/economie/mobiel-betalen-zonder-wachtwoord-hoe-je-telefoon-je-herkent-b2cd8278/

Mening: Mobiel bankieren zonder een wachtwoord, maar met een applicatie die de gebruiker herkent, vind ik een zeer goede technologie. De applicatie zal volgens mij veel veiliger zijn dan betalen met een wachtwoord, want het controleert 50 factoren aan de gebruiker van de smartphone, op het moment van de betaling. Dit systeem zal ervoor zorgen dat er niemand anders gebruik kan maken van jouw bankrekening. Om deze applicatie volledig feilloos te maken zal er veel aan gewerkt moeten worden. Ik hoop dat deze technologie er door komt, zelf zou ik zeker van deze applicatie gebruik maken