PDA

Bekijk de volledige versie : Francken wil extra plaatsen in gesloten instellingen


E*len.backx
1st December 2015, 08:32
Francken wil extra plaatsen in gesloten instellingen

‘Opvang voor asielzoekers is belangrijk, maar terugkeer is dat ook’, vindt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). Wie onwettig in het land is en criminele feiten pleegt, wil hij zo snel mogelijk het land uitzetten. Dit jaar wil hij duizend mensen extra terugsturen, vooral wie criminele feiten op zijn kerfstok heeft.

Staatssecretaris Francken opent vandaag in het gesloten centrum van Merksplas een nieuwe vleugel met extra capaciteit. Volgende week doet hij hetzelfde in het centrum 127 bis in Steenokkerzeel.

Daarmee wordt de capaciteit in de gesloten centra, waar uitgeprocedeerde illegalen verblijven, uitgebreid met 33 procent, zei Francken in De Zevende Dag. Maar hij wil nog verder gaan. Vrijdag zal hij daarom aan de ministerraad nog extra plaatsen vragen voor mensen die het land moeten verlaten. ‘Men praat altijd maar over opvang, opvang, opvang. Maar de terugkeer van degenen die niet worden erkend is ook belangrijk’, zegt Francken.

‘Ik wil me niet focussen op de Scott Manyo’s (de scoutsleider uit Boortmeerbeek, die het land moest verlaten, maar uiteindelijk toch mocht blijven, red.). Er is in dit land een enorm reservoir van mensen zonder papieren in de Belgische gevangenissen. In de Antwerpse Begijnenstraat is bijvoorbeeld één op de twee gevangenen illegaal in het land. Zij moeten prioritair worden teruggestuurd.’

El Dorado-Europa

Francken verdedigt ook de ontradingscampagne op sociale media die mensen afraadt naar België te vluchten. Ook de vrijwillige terugkeer zit volgens hem in de lift. Volgens cijfers van Fedasil besloten er dit jaar (januari-oktober) al 2.995 personen om vrijwillig terug te keren naar hun land van herkomst. ‘Zo keerden er al 804 Irakezen terug, een spectaculaire stijging tegenover de 58 in 2014.’

Intussen daalt de instroom in ons land niet. Vorige week registreerde DVZ zo’n 1.500 mensen. Volgens Francken heeft vijftig tot zestig procent het recht om in België te blijven.

Het plan voor de spreiding van asielzoekers waarover de regering vrijdag een akkoord bereikte, is voor Francken niet meer dan rechtvaardig. Het kan niet dat er nog altijd gemeenten zijn die ‘halsstarrig’ weigeren asielzoekers op te vangen. ‘Ook zij moeten een inspanning doen. Het gaat dan over 6 à 10 mensen, geen honderden.’


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151129_01996244 (geraadpleegd op 01/12/2015)

Eigen mening:
Een uur geleden heb ik deze nieuwe vleugel kunnen bewonderen in de herhaling van het journaal. Ik vind het absurd dat hier veel geld wordt aan uitgegeven. Voor de uitzending van dit nieuwsitem werd er verteld dat er vandaag de dag nog altijd vluchtelingen, die niets misdaan hebben, op straat moeten slapen door plaatsgebrek. De kans bestaat dat dit probleem nog gedurende een jaar zal blijven aanslepen. Mensen die iets misdaan hebben, krijgen een mooie en nieuwe plaats om te overnachten. Mensen die geen strafblad hebben moeten op straat slapen. Ik begrijp dat deze mensen opgesloten moeten worden, maar er op dit moment veel geld in investeren vind ik een brug te ver. Het geld kan nu veel beter gebruikt worden voor andere zaken.