PDA

Bekijk de volledige versie : Turkije niet van plan zich te excuseren bij Rusland


Jens.W*uyts
30th November 2015, 13:20
Er is geen enkele ontmoeting gepland tussen de Russische president Vladimir Poetin en zijn Turkse ambtgenoot Erdogan, ondanks de vraag naar een ‘face-to-face’-onderhoud van de Turkse leider. Dat heeft Kremlin-woordvoerder Peskov aan journalisten gemeld. Turkije besliste eerder zich niet te excuseren voor het neerhalen van het Russische gevechtsvliegtuig.

De Turkse premier Ahmet Davutoglu heeft laten weten dat Turkije zich niet zal excuseren. Hoewel de Russen Turkije vragen om excuses aan te bieden , is Ankara dat absoluut niet van plan.

‘Geen enkele Turkse eerste minister, geen enkele president, geen enkele autoriteit zal zich excuseren omdat ze hun werk gedaan hebben’, zei Davutoglu maandag na een ontmoeting met Navo-secretaris-generaal Jens Stoltenberg in Brussel.

‘We hopen dat Rusland de maatregelen herziet’

De Turken vragen wel dat Moskou de economische sancties, die afgelopen weekend genomen werden, ‘herziet’. Rusland nam die sancties nadat vorige week dinsdag een Russisch gevechtsvliegtuig op de Turks-Syrische grens werd neergeschoten door Turkije.

‘We hopen dat Rusland die maatregelen opnieuw in overweging zal nemen’, zei Davutoglu nog. Hij herhaalde ook dat zijn regering de Turkse grenzen blijft verdedigen, en voegde eraan toe dat het ook de grenzen zijn van de Navo.

Bron: De Standaard, 30/11/2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151130_01996597

Mening: Ik vind het jammer dat landen zoals Rusland en Turkije in deze tijden ruzie maken. Ik vind niet dat Turkije zomaar een vliegtuig van Rusland uit de lucht had mogen schieten. Er zijn al problemen genoeg en dan gaan ze nog problemen maken. Daarom vind ik de economische sancties van Rusland tegen Turkije gepast. Wie z'n gat verbrandt, moet op de blaren zitten. Ik zou mijn verontschuldigingen aanbieden aan Poetin en dan kan men op een volwassen manier dit probleem oplossen. Ik hoop verder nog dat men geleerd heeft uit de fouten en dat men zoiets niet meer doet. Ze kunnen beter problemen oplossen in plaats van er te maken.