PDA

Bekijk de volledige versie : Wachttijd voor erkenning als vluchteling dreigt op te lopen tot meer dan een jaar


e*ise.vandenabeel
30th November 2015, 08:32
Wachttijd voor erkenning als vluchteling dreigt op te lopen tot meer dan een jaar

Het commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de staatlozen (CGVS) kampt met een grote achterstand in de verwerking van asielaanvragen. Verwacht wordt dat die achterstand nog zal oplopen. Voor een bepaalde groep zou het zelfs tot meer dan een jaar kunnen duren voor iemand erkennning krijgt als vluchteling. Dat heeft commissaris-generaal voor de vluchtelingen en de staatlozen Dirk Van Den Bulck gezegd in "De ochtend".
In augustus werd er al beslist om extra medewerkers in te zetten op het commissariaat. "Tot 120 medewerkers zijn nu in opleiding. Dat zal leiden tot meer beslissingen, maar als de instroom zo groot blijft als nu -namelijk tussen de 4.000 à 5.000 aanvragen per maand- is het duidelijk dat er nog nood is aan extra personeel."

Van Den Bulck benadrukt dat er nog altijd personen zijn die een beslissing krijgen binnen de drie maanden nadat hun dossier is aangekomen om het commissariaat. "Anderen zullen echter beduidend langer moeten wachten. Dat kan enkele maanden zijn, maar afhankelijk van de instroom en van de versterking van het commissariaat, zou dat voor een bepaalde groep misschien kunnen oplopen tot meer dan een jaar."

Of België dan geen probleem heeft? "Ik denk dat alle lidstaten van Europa op dit ogenblik een groot probleem hebben, gelet op het zeer groot aantal vluchtelingen dat aankomt." Volgens Van Den Bulck is er op Europees vlak ook veel meer nodig. "Voornamelijk landen met een goed uitgewerkt asielsysteem worden geconfronteerd met een zeer sterke stijging aan een dimensie die niet te voorzien was."

Bron: De Redactie
Datum: 30/11/2015

Mening: Het is van belang dat elk land de vluchtelingen voldoende natrekt/controleert vooraleer ze in het land asiel kunnen krijgen. Alleen op die manier kunnen we weten of we te maken hebben met vluchtelingen die zorg, veiligheid en een nieuwe start nodig hebben of met diegenen die slechte bedoelingen hebben. Deze fase vraagt veel energie maar ook veel tijd. Toch ben ik van mening om deze beslissingen niet halsoverkop te nemen maar een weldoordachte keuze te maken. Dat is niet evident: de tijdsdruk is enorm. We hebben inderdaad meer personeel nodig op de afdeling vluchtelingenzaken, maar daarnaast vraag ik me af of dit wel voldoende zal zijn gezien de grote instroom. In mijn ogen moet er een globaal akkoord komen over de aanpak van de instroom vluchtelingen waarbij Europese landen met elkaar communiceren. Vluchtelingen die naar elders trekken omdat ze in hun eigen land bijvoorbeeld bedreigd worden of in gevaar zijn, moeten kunnen rekenen op hulp. Toch moet het aantal vluchtelingen per land haalbaar zijn om ze van de nodige zorg te kunnen voorzien.