Esther.V*nLaer
30th November 2015, 07:12
De Huizen van het Kind willen zich ook openstellen voor ouders van tienerkinderen die met opvoedingsvragen zitten. Onderzoek van de Thomas More-hogeschool toont dat een derde van deze ouders behoefte heeft aan informatie en advies.
‘Investeren in de eerste levensjaren is erg belangrijk, maar daar stopt het natuurlijk niet. Ook ouders van tienerkinderen kunnen opvoedingsvragen hebben’, zegt Patty De Bruyckere van Thomas More. Op vraag van het samenwerkingsverband 0010 stad Antwerpen onderzocht zij mee de behoefte aan ondersteuning bij deze ouders.
Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie ouders behoefte heeft aan ondersteuning. De meest voorkomende vragen gingen over sociale media en over school.
Daarnaast vinden veel ouders het moeilijk om grenzen af te bakenen: slechts een minderheid gaf aan de regels vast te leggen in overleg met hun tienerkinderen. Anderen waren daarin traditioneler: ‘Hier zijn mijn grenzen en als het je niet aanstaat, daar is de deur!’
Opvoeden tussen twee culturen scoorde hoog bij de moeders van Marokkaanse origine. Zij maken zich zorgen omdat autochtone ouders daarin veel minder streng zijn. Een autochtone moeder had het dan weer lastig met de sociale druk door vrienden.
Niet problematiseren
Advies inwinnen bij vrienden of familie past niet bij elk probleem. ‘Er bestaat nochtans een ruimer aanbod aan hulp voor ouders van tienerkinderen, maar het is onvoldoende gekend’, concludeert De Bruyckere. Zij stelt voor dat de Huizen van het Kind zich meer promoten als de plek waar je te allen tijde met een opvoedingsvraag over tieners terechtkunt.
Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151129_01996281
Een op drie ouders van tieners heeft nood aan meer advies. (2015, 11 30). De Standaard.
Eigen mening:
Als toekomstige leerkracht in het middelbare onderwijs denk ik dat we de vragen van ouders over het opvoeden van tieners niet uit het oog mogen verliezen. Deze tieners zijn of worden dan ook onze leerlingen. Vooral het feit dat ouders meestal vragen hebben bij school is voor ons belangrijk. Als leerkracht denk ik dat het een vakoverschrijdende taak is om ouders via oudercontacten specifieke informatie te verstrekken om de meeste vragen omtrent school op te lossen. We zijn natuurlijk geen hoofdopvoeders van de kinderen maar de rol van een goede leerkracht is volgens mij toch groter dan men soms denkt. Ook de multiculturele verschillen in opvoeding zijn denk ik belangrijk om in het oog te houden. Als er verschillende culturen samenkomen in een klas is het voor de leerkracht goed om te weten bij wie hij welk soort gedrag mag verwachten. Als een leerling van thuis uit heeft meegekregen dat men bijvoorbeeld als jongen meer gezag heeft dan een vrouw kan dit voor een vrouwelijke leerkracht lichtjes problematisch worden. Een lichte bijsturing is hier dan volgens ij op zijn plaats. Samengevat denk ik dat we als toekomstige leerkracht de vragen die ouders stellen bij het opvoeden van tieners moeten kennen en dat we op deze moeten inspelen.
‘Investeren in de eerste levensjaren is erg belangrijk, maar daar stopt het natuurlijk niet. Ook ouders van tienerkinderen kunnen opvoedingsvragen hebben’, zegt Patty De Bruyckere van Thomas More. Op vraag van het samenwerkingsverband 0010 stad Antwerpen onderzocht zij mee de behoefte aan ondersteuning bij deze ouders.
Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie ouders behoefte heeft aan ondersteuning. De meest voorkomende vragen gingen over sociale media en over school.
Daarnaast vinden veel ouders het moeilijk om grenzen af te bakenen: slechts een minderheid gaf aan de regels vast te leggen in overleg met hun tienerkinderen. Anderen waren daarin traditioneler: ‘Hier zijn mijn grenzen en als het je niet aanstaat, daar is de deur!’
Opvoeden tussen twee culturen scoorde hoog bij de moeders van Marokkaanse origine. Zij maken zich zorgen omdat autochtone ouders daarin veel minder streng zijn. Een autochtone moeder had het dan weer lastig met de sociale druk door vrienden.
Niet problematiseren
Advies inwinnen bij vrienden of familie past niet bij elk probleem. ‘Er bestaat nochtans een ruimer aanbod aan hulp voor ouders van tienerkinderen, maar het is onvoldoende gekend’, concludeert De Bruyckere. Zij stelt voor dat de Huizen van het Kind zich meer promoten als de plek waar je te allen tijde met een opvoedingsvraag over tieners terechtkunt.
Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151129_01996281
Een op drie ouders van tieners heeft nood aan meer advies. (2015, 11 30). De Standaard.
Eigen mening:
Als toekomstige leerkracht in het middelbare onderwijs denk ik dat we de vragen van ouders over het opvoeden van tieners niet uit het oog mogen verliezen. Deze tieners zijn of worden dan ook onze leerlingen. Vooral het feit dat ouders meestal vragen hebben bij school is voor ons belangrijk. Als leerkracht denk ik dat het een vakoverschrijdende taak is om ouders via oudercontacten specifieke informatie te verstrekken om de meeste vragen omtrent school op te lossen. We zijn natuurlijk geen hoofdopvoeders van de kinderen maar de rol van een goede leerkracht is volgens mij toch groter dan men soms denkt. Ook de multiculturele verschillen in opvoeding zijn denk ik belangrijk om in het oog te houden. Als er verschillende culturen samenkomen in een klas is het voor de leerkracht goed om te weten bij wie hij welk soort gedrag mag verwachten. Als een leerling van thuis uit heeft meegekregen dat men bijvoorbeeld als jongen meer gezag heeft dan een vrouw kan dit voor een vrouwelijke leerkracht lichtjes problematisch worden. Een lichte bijsturing is hier dan volgens ij op zijn plaats. Samengevat denk ik dat we als toekomstige leerkracht de vragen die ouders stellen bij het opvoeden van tieners moeten kennen en dat we op deze moeten inspelen.