PDA

Bekijk de volledige versie : Smartphone opladen op 10 minuten dankzij nieuwe chip


Evelien.D*Winter
29th November 2015, 16:35
Een wetenschapper van een universiteit in Singapore heeft een nieuwe chip ontwikkeld die een smartphone op minder dan tien minuten tijd kan opladen. De man hoopt dat de technologie ook kan gebruikt worden voor het herladen van andere zaken, zoals elektrische wagens.

De chip is heel klein en kan ingebouwd worden in bijna alle types van batterijen. Op dit ogenblik worden lithium-ionbatterijen herladen door elektrische energie die druppelsgewijs binnenkomt om te vermijden dat de batterijen zouden oververhitten. Daarom duurt het herladen ook vrij lang. Dankzij de nieuwe sensor zouden batterijen aan hoge snelheid kunnen herladen omdat de chip berekent hoeveel energie de batterij nog overheeft. De sensor in de batterij geeft deze informatie dan door aan een andere sensor in de oplader, die vervolgens minder tijd nodig zal hebben om de batterij te herladen.

Op dit ogenblik is er nog een kans van één op een miljoen dat de batterijen exploderen. Als de batterij in een telefoon zit, is dat meestal niet zo erg, maar als het gebeurt in een elektrische wagen op de snelweg, dan wordt het een probleem van een heel andere orde. De nieuwe chip van professor Rachid Yazami zou dat gevaar nu wegwerken. "Het is mijn visie voor de toekomst dat elke batterij deze chip zal hebben, die het risico op brand in batterijen van elektronische toestellen en elektrische wagens zal verkleinen en terwijl hun levensduur verlengen."

Hij werkte vijf jaar aan de chip, die vanaf eind 2016 zal verkocht worden om in batterijen te gebruiken.

Bron:
De Morgen (29/11/2015 om 3:17u) http://www.demorgen.be/wetenschap/smartphone-opladen-op-10-minuten-dankzij-nieuwe-chip-b9cb1ec3/

Eigen mening:
Dit is waardevolle uitvinding! Ik ben van mening dat de wetenschapper het gat in de markt heeft gevonden. Heel veel mensen kunnen deze chip goed gebruiken voor hun smartphone maar ook voor andere elektronische toestellen. Ik denk dat dit een goede oplossing is voor de elektrische wagens. Momenteel heeft deze auto 4 tot 8 uur nodig om op te laden, met deze chip zou dit misschien nog maar een uurtje duren. Als deze nieuwe batterij wat goedkoper is dan ga ik er zelf zeker één aanschaffen voor mijn smartphone!