PDA

Bekijk de volledige versie : Luchtverfrissers effectief voor 90% met een serieus geurtje


Barst
23rd November 2004, 11:33
Luchtverfrissers dodelijk voor muizen


BRUSSEL - Sommige kamerparfums en luchtverfrissers verspreiden meer kankerverwekkende stoffen dan het verkeer in de Brusselse Wetstraat. Dat blijkt uit een onderzoek van de consumentenorganisatie Test-Aankoop, in samenwerking met de Europese overkoepelende organisatie van verbruikersverenigingen (BEUC).



Zij onderzochten de kwaliteit van de lucht die gebruikers van kamerparfums inademen. Op Belgisch niveau werden 37 producten geanalyseerd. Het gaat om spuitbussen, verstuivers, gels, wierook, geurkaarsen en etherische oliën. Luchtverfrissers worden verondersteld onaangename geuren te verdrijven en de lucht binnenshuis te zuiveren. In heel wat gevallen bleek echter dat ze de lucht binnenshuis vervuilen.

,,Negentig procent van de onderzochte producten is schadelijk'', zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. ,,De schadelijke stoffen worden niet door de producenten aan de luchtverfrissers toegevoegd, maar ontstaan bij het gebruik van de producten. Sommige luchtverfrissers irriteren de luchtwegen en wekken allergieën in de hand, andere verstoren de hormonale werking en een deel is kankerverwekkend.''

,,Drie producten vormen een reëel gevaar bij veelvuldig gebruik. Het gaat om de wierookstokjes met vanillegeur van Ushuaia, wierookstokjes met kamillegeur van Sarathi en wierookkegeltjes van Drake Floralis. Wij vragen een onmiddellijke terugname van deze producten uit de Belgische markt.''

Uit internationaal onderzoek bleek eerder dat muizen die 1 uur lang werden blootgesteld aan de dampen van een luchtverfrisser last kregen van geïrriteerde zintuigen en longen en trager ademden. Veel muizen stierven zelfs.

,,Wij willen dat de overheid zich bewust wordt van dit probleem. Steeds meer mensen gebruiken luchtverfrissers'', zegt Mechels. Test-Aankoop wil dat de ingrediënten worden getest voor het product op de markt komt. Allergenen en irriterende producten moeten op het etiket worden vermeld.


23/11/2004 (nc)

©Copyright De Standaard

katleen
23rd November 2004, 13:25
Ik vind zo'n dingen écht onverantwoord. Pas beginnen analyseren als er al duizenden mensen deze producten gebruiken. Dat roept bij mij toch wel vragen op over de veiligheid van de productontwikkeling.
Meer onderzoeken voor je iets op de markt kan gooien zijn zeker een must.
Maar het is toch maar weeral ontdekt als het al te laat is.. Nog maar is een voorbeeld van hoe producenten omgaan met hun producten. OK, ze hebben er geen schadelijke producten ingedaan maar ze moeten toch ook de gevolgen van het gebruik analyseren? Maar daar ben ik niet echt in thuis...

judithgielens
23rd November 2004, 16:08
Dit kan ook weer een beetje aansluiten bij het geval van de foute info bij reclame he, je krijgt hier gewoon geen info over en het enige doel is: verkopen, verkopen en nog eens verkopen.
Ik vraag me af wat er deze tijd nog wel goed is hoor. Er komen zoveel nieuwe dingen op de markt, maar als je dan gaat kijken wat er allemaal inzit ofzo.
Hoe werden vroeger vieze geurtjes verdreven?

Als mijn kamer wat muf ruikt, of het ruikt naar rook, dan zet ik mijn raam open! (niet dat de gewone lucht zo gezond is, maja)
aan mijn verwarming hangt een "waterbadje", gooi er wat rozenblaadjes in, of iets anders dat het water kan openemen en je krijgt ook een lekkere geur!

ik kan begrijpen dat mensen in de winter er niet echt scheutig op zijn om hun raam even open te zetten voor vieze geurtjes en die zoiets even insteken of even spuiten.
Maar je hebt ook mensen waarbij zoiets constant inzit, en dan vind ik het toch wel een beetje gevaarlijk hoor!

Jonas
23rd November 2004, 16:33
tja, maar normaal gezien dienen die luchtverfrissers daar toch voor, om altijd in te zitten. Ik denk dat vele mensen die dingen wel gebruiken.
Na een tijdje word je achterdochtig tegenover alle producten. Ik stel mij vaak, soms te vaak, de vraag of iets wel gezond is. Dat is eigenlijk schandalig, niet? Dit moet toch anders kunnen. Ze zitten met ne mens nie veel in eh :)

yannick.staelens
24th November 2004, 16:27
Persoonlijk zou ik nooit echt van die luchtverfrissers gebruiken. zoals judithtje zegt, zet u raam open en het is ook fris genoeg. De meeste van die verfrissen stinken toch verschrikkelijk. Het enige dat ik zou gebruiken zijn geurkaarsjes van vanille ofzo. Maar spuitbussen??? Dat riekt niet gezond, eigenlijk logisch dat het dan ook niet gezond is hé....
Toch begrijp ik niet dat bijvoorbeeld wierook dubbel zo ongezond is als de wetstraat in Brussel:s Dat moet toch ooit wel eens gecontroleerd zijn door die bedrijven en toch verkopen ze dit spul nog.. Zonder gevoel of respect voor de mensen die hun boegt dan ook kopen!!! een echte schande!!! :mad:

Roel
24th November 2004, 20:54
Ik heb mijn exemplaar al uit mijnen auto gezwierd.
Wat was het gevolg van de schadelijke stoffen in die luchtverfrissers? Kanker of dergelijke ziekte?

KatrienS
24th November 2004, 22:44
Waar zijn producenten nu toch mee bezig? En hoe zit het met de veiligheidsvoorschriften? Zijn er die nog wel? Hoe kunnen mensen nu iets op de markt gooien zonder het grondig te testen en te onderzoeken?
En er bestaat ook nog zoiets als je verantwoordelijkheid nemen. Die dingen moesten allang op het stort liggen, niet meer in de winkelrekken!
Zouden de producenten en de verkopers hun product zelf in huis hebben of kennen ze de gevaren er rond al langer...

judithgielens
25th November 2004, 15:34
nu vroeg ik mij net iets af: als ik wierook aansteek, bij sommige merken ([SIZE=1]kweet niet welke da zijn, want da was bij mijn "schoonfamilie" dus, yannick ga is neuzen:p)[/SIZE] krijg ik daar vaak ook hoofdpijn van of een drukkend gevoel.
Is dat het "high"worden van de wierook :rolleyes: of gewoon de evt schadelijke stoffen? :p

judithgielens
25th November 2004, 15:37
[QUOTE=KatrienS]Waar zijn producenten nu toch mee bezig? En hoe zit het met de veiligheidsvoorschriften? Zijn er die nog wel? Hoe kunnen mensen nu iets op de markt gooien zonder het grondig te testen en te onderzoeken?
En er bestaat ook nog zoiets als je verantwoordelijkheid nemen. Die dingen moesten allang op het stort liggen, niet meer in de winkelrekken!
Zouden de producenten en de verkopers hun product zelf in huis hebben of kennen ze de gevaren er rond al langer...[/QUOTE]

producenten willen dat de consumenten hun product consumeren, en natuurlijk liefst zoveel mogelijk! Who cares 'bout de veiligheid?? als ze maar veel verdienen!
alles wordt waarschijnlijk zo hard verbloemd dat het goedgekeurd wordt!