leonie.v*nroey
25th November 2015, 18:32
Buschauffeurs van De Lijn in Vlaams-Brabant krijgen 50 euro *extra per dag, wanneer ze – ondanks het dreigingsniveau 4 – toch bereid zijn met hun bus richting Brussel te rijden. 'Een verkeerd signaal', vindt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
‘Zo zorgen we ervoor dat we – in het belang van onze reizigers – voldoende chauffeurs bereid vinden om richting Brussel te rijden, zolang de ernstige terreurdreiging van kracht is’, zei de woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant over de premier.
De voorbije dagen liep het openbaar vervoer vanuit Vlaams-Brabant richting Brussel in de soep, omdat veel chauffeurs niet durfden uit te rijden. Over de premie wil de woordvoerster geen commentaar kwijt. Ook de vakbonden zijn er karig over. Reden is onder meer dat de chauffeurs van privébusbedrijven die voor De Lijn rijden, géén recht hebben op de premie.
Meerderheidspartij Open VLD nam het 'bibbergeld' al op de korrel en vroeg aan minister van Mobiliteit Ben Weyts om in te grijpen. Die kant zich ook principieel tegen de beslissing bij de vervoersmaatschappij.
'Terwijl we oproepen om de draad van het dagelijks leven terug op te nemen en we ouders oproepen om hun kinderen terug de bus op te sturen richting school, geven we de chauffeur van diezelfde bus een gevarenpremie', zegt Weyts. Hij gaat de kwestie opnemen met de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot.
ACV-vakbondsman Geert *Witterzeel beklemtoonde dat er nog tal van andere maatregelen zijn genomen om het personeel gerust te stellen, zoals het voornamelijk inzetten van bussen met camerabewaking op lijnen naar Brussel. De radio*kamer van De Lijn zal ook voorrang *geven aan meldingen van chauffeurs die op die lijnen rijden. Ook worden extra controleurs ingezet.
Bron: De Standaard, 25/11/2015, wer.
Eigen Mening:
Ik ben het volledig eens met Minister Ben Weyts. Ik vind het een slecht signaal dat men uitzend naar de maatschappij. Het is naar mijn belangrijk dat mensen hun leven terug kunnen opnemen zonder in angst te leven. Waarom zouden de buschauffeurs dan een premie krijgen om hun job uit te voeren. Dan zouden leerlingen ook een premie moeten krijgen omdat ze naar school gaan. De leerkrachten omdat ze les geven. En de werknemers van alle andere bedrijven in Brussel omdat ze gaan werken. Het is belangrijk dat we aan deze tijden van terreur laten zien dat we niet laten leiden door angst maar doorgaan met het leven. Het initiatief van de katten vond ik dan weer een geweldig idee. In die voor vele spannende tijd kon men de hele dreiging eens relativeren. Het is belangrijk dat men steeds moet kunnen blijven lachen. Want naar mijn mening is de lach en hoop het beste wapen tegen haat en terreur.
‘Zo zorgen we ervoor dat we – in het belang van onze reizigers – voldoende chauffeurs bereid vinden om richting Brussel te rijden, zolang de ernstige terreurdreiging van kracht is’, zei de woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant over de premier.
De voorbije dagen liep het openbaar vervoer vanuit Vlaams-Brabant richting Brussel in de soep, omdat veel chauffeurs niet durfden uit te rijden. Over de premie wil de woordvoerster geen commentaar kwijt. Ook de vakbonden zijn er karig over. Reden is onder meer dat de chauffeurs van privébusbedrijven die voor De Lijn rijden, géén recht hebben op de premie.
Meerderheidspartij Open VLD nam het 'bibbergeld' al op de korrel en vroeg aan minister van Mobiliteit Ben Weyts om in te grijpen. Die kant zich ook principieel tegen de beslissing bij de vervoersmaatschappij.
'Terwijl we oproepen om de draad van het dagelijks leven terug op te nemen en we ouders oproepen om hun kinderen terug de bus op te sturen richting school, geven we de chauffeur van diezelfde bus een gevarenpremie', zegt Weyts. Hij gaat de kwestie opnemen met de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot.
ACV-vakbondsman Geert *Witterzeel beklemtoonde dat er nog tal van andere maatregelen zijn genomen om het personeel gerust te stellen, zoals het voornamelijk inzetten van bussen met camerabewaking op lijnen naar Brussel. De radio*kamer van De Lijn zal ook voorrang *geven aan meldingen van chauffeurs die op die lijnen rijden. Ook worden extra controleurs ingezet.
Bron: De Standaard, 25/11/2015, wer.
Eigen Mening:
Ik ben het volledig eens met Minister Ben Weyts. Ik vind het een slecht signaal dat men uitzend naar de maatschappij. Het is naar mijn belangrijk dat mensen hun leven terug kunnen opnemen zonder in angst te leven. Waarom zouden de buschauffeurs dan een premie krijgen om hun job uit te voeren. Dan zouden leerlingen ook een premie moeten krijgen omdat ze naar school gaan. De leerkrachten omdat ze les geven. En de werknemers van alle andere bedrijven in Brussel omdat ze gaan werken. Het is belangrijk dat we aan deze tijden van terreur laten zien dat we niet laten leiden door angst maar doorgaan met het leven. Het initiatief van de katten vond ik dan weer een geweldig idee. In die voor vele spannende tijd kon men de hele dreiging eens relativeren. Het is belangrijk dat men steeds moet kunnen blijven lachen. Want naar mijn mening is de lach en hoop het beste wapen tegen haat en terreur.