PDA

Bekijk de volledige versie : Ook Zweden verstrengt asielwetgeving


s*ebe.keersmaekers
24th November 2015, 18:20
Na Noorwegen en Denemarken zal nu ook Zweden zijn asielwetgeving verstrengen. "De afgelopen twee maanden zijn 80.000 vluchtelingen naar ons gekomen", zei premier Stefan Löfven vandaag op een persconferentie. "Het doet pijn dat Zweden niet in staat is om op dit niveau nog meer asielzoekers op te nemen". De situatie is onhoudbaar.

De regering wil de Zweedse asielwetgeving -voorlopig voor drie jaar- aan de EU-normen aanpassen. Concreet betekent dit dat minder vluchtelingen asielrecht zullen krijgen, meer verblijfsvergunningen in tijd zullen beperkt worden en gezinshereniging moeilijker zal gemaakt worden. Bovendien zullen op bussen en treinen meer paspoortcontroles doorgevoerd worden. Hij hoopt, zei Löfven, dat daardoor meer vluchtelingen in andere EU-landen bescherming zullen zoeken.

Zweden had een tweetal weken geleden aan de EU-commissie gevraagd dat zijn vluchtelingen over andere landen zouden verdeeld worden. Op 12 november had het land steekproefsgewijs grenscontroles doorgevoerd. Het aantal asielzoekers is daardoor echter nauwelijks gedaald. Het aantal grensbewakers zal nu verdubbeld worden.

Bron: www.demorgen.be (24/11/2015)
Mening: Het zijn natuurlijk geen leuke woorden om te lezen en je merkt ook dat Löfven het er zelf moeilijk mee heeft maar de situaties worden kennelijk in vele landen onhoudbaar. Terreurdreiging, terrorisme, gevaar, angst, vluchtelingen, het zijn maar enkele woorden die de laatste tijd dagelijkse begrippen in de monden van de mensen zijn. Je stelt je vaak vanuit je gezellige zetel in je warme woonkamer de vraag hoe het zo ver is kunnen komen en hoe Europa dit ooit gaat oplossen. Ik zou geen constructieve bijdrage leveren in de regering want ik heb zelf ook geen idee. Eén ding weet ik echter zeker. We mogen de schuld van dit alles niet als een 'logische' stap in de schoenen van 'de' vluchteling schuiven want 'de' vluchteling bestaat niet en waarom zou je vluchten van een situatie die je zelf veroorzaakt?