PDA

Bekijk de volledige versie : Muggensoort ontwikkeld die verspreiding malaria kan tegengaan


Elke.L*uwerysen
24th November 2015, 16:36
Muggensoort ontwikkeld die verspreiding malaria kan tegengaan

Wetenschappers van de universiteit van Californië hebben een nieuwe muggensoort gecreëerd die malaria voorgoed uit de wereld zou kunnen helpen. De nieuwe muggen zouden een gen bezitten dat resistent maakt tegen de malariaparasiet.

De onderzoekers denken dat ze een nieuwe manier gevonden hebben om de overdracht van malaria op mensen stop te zetten. Ze gaven muggen een nieuw gen dat resistent maakt tegen malaria en merkten op dat deze eigenschap overgedragen werd op hun nakomelingen.

Hoewel er netten, insecticiden en andere afstotende middelen bestaan tegen malariamuggen en er medicijnen kunnen worden toegediend aan mensen die besmet raakten, komen er nog steeds 580.000 mensen per jaar om als gevolg van de ziekte.

Het onderzoeksteam van de universiteit van Californië gelooft dat hun ontdekking een centrale rol kan spelen. Ze gebruikten een muggensoort uit India om hun testen op uit te voeren, maar de wetenschappers stellen dat ze hopen dat dezelfde techniek ook werkt bij andere muggensoorten.

‘Het is nog geen afgewerkt product, maar het ziet er wel veelbelovend uit. Het ziet ernaar uit dat de genetica zijn werk goed doet’, zegt David Conway, een Engelse expert van de London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Andere wetenschappers dachten er al aan om muggen onvruchtbaar te maken en ze zo te doen uitsterven. Maar de reactie luidt dat dit onvoorziene en ongewilde gevolgen zou kunnen hebben. Muggen die een ziekte verspreiden vervangen door ongevaarlijke muggen zou een goed alternatief zijn.

Bron: De Standaard, 24 november 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151124_01986782

Eigen mening: Ik vind het heel goed dat er onderzoek gedaan wordt naar de bestrijding van malaria. De nieuwe muggensoort vind ik een heel verrassend idee, proficiat aan de mensen die dit ontwikkeld hebben! Malaria is een vreselijke ziekte die snel overgaat, ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe muggen hier verbetering in kunnen brengen. Vanaf het moment dat deze muggen ingeschakeld worden zal een daling van malaria-patiënten te zien zijn. Ik denk niet dat malaria volledig uit de wereld geholpen kan worden aangezien de gewone muggen ook nog steeds rondvliegen. Deze muggen onvruchtbaar maken vind ik een beetje overdreven. Het is ten slotte een diersoort die ook nuttige taken heeft. Ik vind dat ze beter kunnen investeren in het verspreiden van muggennetten dan de muggen onvruchtbaar te maken.