PDA

Bekijk de volledige versie : Amazon-oprichter lanceert met succes onbemande New Shepard-raket


simon.s*olders
24th November 2015, 16:07
[SIZE=2]Amazon-oprichter lanceert met succes onbemande New Shepard-raket[/SIZE]

Amazon-oprichter Jeff Bezos heeft met succes een onbemande New Shepard-raket gelanceerd vanop zijn lanceerbasis in West-Texas. Dat meldt hij via Twitter. Bezos droomt ervan met zijn bedrijf Blue Origin in de toekomst commerciële ruimtevaarten aan te bieden, onder andere aan toeristen.

Bezos had de lancering niet vooraf aangekondigd, maar liet vorige week wel weten dat er "zeer snel" een nieuwe missie zou plaatsvinden. Een eerdere poging in april liep mis, toen de aandrijfeenheid verloren ging door een hydraulisch probleem. Maandag (plaatselijke tijd) zijn raket én passagierscapsule veilig geland, luidt het.

De New Shepard kan zes mensen naar een hoogte van iets meer dan honderd kilometer voeren. Die hoogte werd tijdens de test ook bereikt. De raket is ontworpen om verticaal op te stijgen en te landen, zodat hij telkens opnieuw gebruikt kan worden.
Ruimtetoerisme

De passagierscapsule wordt op grote hoogte losgekoppeld van de aandrijfeenheid en maakt nadien een zachte landing met parachutes. Het is de bedoeling dat ook deze capsule herbruikt kan worden.

Bezos droomt van ruimtetoerisme, en wil zijn commerciële raketten in de toekomst lanceren vanop Cape Canaveral in Florida. Wellicht zal de New Shepard in eerste instantie gebruikt worden voor wetenschappelijke experimenten tijdens de paar minuten gewichtloosheid in de capsule, mogelijk volgend jaar al. Deze onbemande missies kunnen dan aantonen of de New Shepard klaar is om betalende passagiers te vervoeren.

Bron:http://www.demorgen.be/wetenschap/amazon-oprichter-lanceert-met-succes-onbemande-new-shepard-raket-b349f58b/

Eigen mening:Het is het eerste wat ik van dit project hoor en ik ben aangenaam verrast. We weten allemaal dat de vliegtuiggigant Virgin al jaren bezig is met het ontwikkelen van een ruimteschip dat 'toeristen' velig heen en weer van aarde naar ruimte kan vliegen. Helaas liep dat project niet zo goed af na een crash. Maar ik ben zoals ik al zei, aangenaam verrast, Het project staat al heel ver blijkbaar. Zo zouden ze volgend jaar al toeristen kunnen vervoeren, dat vind ik wel heel straf. Ikzelf zou mij niet in de ruimte willen begeven, het lijkt mij daar veel te gevaarlijk. En ik zou geen grote som geld willen betalen als de kans groot is dat ik het niet overleef, en zeg nu zelf, wat is er nu op 100 kilometer hoogte te bespeuren?