PDA

Bekijk de volledige versie : Aantal vluchtelingen in Griekenland daalt ineens spectaculair


leonie.v*nroey
23rd November 2015, 18:15
In Griekenland is de toevloed van vluchtelingen voor het eerst sinds de zomer spectaculair gedaald. Op het eiland Lesbos bijvoorbeeld kwamen er vandaag maar 24 vluchtelingen aan, terwijl dat er drie dagen geleden nog 2.500 waren.

Sinds afgelopen weekend zijn er op alle Egeïsche eilanden met moeite een paar honderd vluchtelingen geregistreerd. Op Lesbos, de voornaamste toegangspoort, kwamen vandaag maar 24 mensen aan, en gisteren 42. Dat is een pák minder dan anders. Drie dagen geleden werden daar nog 2.500 vluchtelingen geregistreerd.

Ook de Griekse overheidsdiensten zijn verrast over de plotse daling. Ze wijten die in eerste instantie aan het weer. Ook in Griekenland is het de voorbije dagen fors kouder geworden. Op de Egeïsche Zee, tussen Lesbos en de Turkse kust, staat bovendien een strakke wind.

Een tweede factor die de plotse daling van het aantal vluchtelingen in Griekenland kan verklaren, is de houding van de Turkse overheid. Die staat onder zware Europese druk om de smokkelaars een te pakken en het aantal vluchtelingen te doen dalen.

Ten slotte is er de beslissing van de Slovenië, Servië en Macedonië om alleen nog Syriërs, Afghanen en Irakezen door te laten. Daardoor zitten er aan de Grieks-Macedonische grens al meer dan duizend migranten vast uit Pakistan, Bangladesh, Iran, Marokko, Algerije en Somalië.

Bron: De Redactie, 23/11/2015, Sara Van Poucke

Eigen Mening:

Naar mijn mening is er toch wel sprake van een enorme daling in het aantal vluchtelingen dat momenteel de oversteek maakt. Van 2500 naar 24 geregistreerde vluchtelingen op drie dagen tijd is erg spectaculair. het zou inderdaad kunnen dat dit vooral aan het slechte weer boven de Middellandse zee te wijten is. Ik vind het echter ook de moeite om te vermelden dat de verhoogde strijd tegen mensensmokkelaars hier ook verbetering in brengt. Het is inderdaad heel belangrijk dat men deze strijd serieus neemt en er intensief mee bezig is. Ik vind het verschrikkelijk dat deze personen zich kunnen verrijken door op de miserie van onschuldige vluchtelingen te azen. Ik hoop wel dat met ge recente gebeurtenissen in Parijs men vluchtelingen niet de toegang gaat ontzeggen. Het is verschrikkelijk dat deze terroristen deze vluchtelingen stroom misbruiken om toegang tot Europa te krijgen. Zo zorgen ze er enkel voor at deze vluchtelingen in een kwaad daglicht worden gesteld en nu nog meer met de vinger worden gewezen. Wat ook een goed idee is volgens mij is om de inwoners van landen die momenteel het meest in moeilijkheden zitten prioriteit te geven. Al vind ik dat we wel moeten blijven opletten dat ook in andere landen het moeilijk is en deze mensen ook recht hebben op een beter leven als het in hun land onmogelijk is.