Jan.D*mmen
23rd November 2015, 12:18
Dit jaar is in ons land al 32 keer een product uit de winkelrekken gehaald omdat het etiket geen correcte informatie over de allergenen weergaf. Zo stond er niet vermeld dat het voedingsmiddel bijvoorbeeld (sporen van) ei, selderij of noten bevatte, schrijft Het Laatste Nieuws maandag.
Sinds december 2014 is Europa heel streng op de allergeneninformatie en gebeuren er meer controles, door het FAVV. Nogal wat producenten blijven echter fouten maken, met terugnames tot gevolg.
Onder meer kruiden, koekjes en couscous moesten uit de rekken gehaald worden en aan consumenten met een allergie werd gevraagd hun aankoop terug te brengen. Dat bezorgt niet alleen de winkels extra werk, vooral voor de producenten is het een dure grap.
In sommige gevallen volstaat een nieuw etiket of een extra stickertje, in andere gevallen moet het artikel vernietigd worden.
bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151123_01984582
mening: In 2015 zijn al 32 artikels uit de rekken verdwenen in België omdat de informatie omtrent allergenen niet klopte op de verpakking. Ik vind het goed dat ze dit doen. Mensen die een allergie hebben voor een bepaald voedingsproduct moeten altijd eerst controleren of ze niet allergisch zijn voor het product. Ze kopen dit dan, veronderstellende dat ze het kunnen eten zonder dat er iets gebeurt. Als dan blijkt dat het niet altijd klopt wat er op zo'n verpakking staat, dan is dat heel gevaarlijk. Mensen met een notenallergie kunnen bijvoorbeeld stikken als ze noten eten. De producenten zullen voortaan wel alle informatie op het product zetten denk ik. Het kost hen namelijk heel veel geld om alle artikelen uit de rekken te halen. Zo worden ze toch een beetje gestraft voor hun fouten want ze spelen toch onrechtstreeks een beetje met mensenlevens.
Sinds december 2014 is Europa heel streng op de allergeneninformatie en gebeuren er meer controles, door het FAVV. Nogal wat producenten blijven echter fouten maken, met terugnames tot gevolg.
Onder meer kruiden, koekjes en couscous moesten uit de rekken gehaald worden en aan consumenten met een allergie werd gevraagd hun aankoop terug te brengen. Dat bezorgt niet alleen de winkels extra werk, vooral voor de producenten is het een dure grap.
In sommige gevallen volstaat een nieuw etiket of een extra stickertje, in andere gevallen moet het artikel vernietigd worden.
bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151123_01984582
mening: In 2015 zijn al 32 artikels uit de rekken verdwenen in België omdat de informatie omtrent allergenen niet klopte op de verpakking. Ik vind het goed dat ze dit doen. Mensen die een allergie hebben voor een bepaald voedingsproduct moeten altijd eerst controleren of ze niet allergisch zijn voor het product. Ze kopen dit dan, veronderstellende dat ze het kunnen eten zonder dat er iets gebeurt. Als dan blijkt dat het niet altijd klopt wat er op zo'n verpakking staat, dan is dat heel gevaarlijk. Mensen met een notenallergie kunnen bijvoorbeeld stikken als ze noten eten. De producenten zullen voortaan wel alle informatie op het product zetten denk ik. Het kost hen namelijk heel veel geld om alle artikelen uit de rekken te halen. Zo worden ze toch een beetje gestraft voor hun fouten want ze spelen toch onrechtstreeks een beetje met mensenlevens.