PDA

Bekijk de volledige versie : Laser moet ruimteafval aan gort schieten


Ben C*auwels
22nd November 2015, 23:58
[SIZE=5]Laser moet ruimteafval aan gort schieten[/SIZE]

RUIMTEKANON: Vanaf 2017 wordt het nog leuker om astronaut te zijn op het ISS. Er zijn plannen om op een nieuw observatorium een laserkanon te monteren om ruimteschroot mee aan stukjes te knallen.

ISS bindt strijd aan met ruimteschroot

In 2017 wordt het Extreme Universe Space Observatory (EUSO) op het Japanse gedeelte van het internationale ruimtestation ISS geplaatst. Dit observatorium moet de kosmische straling en neutrino’s detecteren, en ruimteschroot dat gevaarlijk kan zijn opsporen over een grote afstand.
Mogelijk krijgt het EUSO-observatorium – als ware het Star Wars – een krachtig laserkanon om het schroot aan stukjes te schieten, zodat die kunnen verbranden in de atmosfeer.
Het wapen kan zo de strijd aanbinden met de hand over hand toenemende hoeveelheid ruimteafval.

Aarde gezien vanaf het ISS

Astronauten op het ISS lopen voortdurend risico om te worden getroffen door ruimteafval. Maar ze hebben wel een fenomenaal uitzicht. Kijk mee uit de ramen van het ruimtestation in onze galerie: Om de aarde met het ISS. (http://wibnet.nl/heelal/ruimtevaart/iss/bekijk-de-fotos-om-de-aarde-met-het-iss)

Bron: http://wibnet.nl/iss/iss-laser-moet-ruimteafval-aan-gort-schieten 20/11/'15

Mening: Ik heb zo mijn twijfels bij het hele project van een laser in de ruimte te plaatsen. Dat het observatorium er komt vind ik uiteraard briljant. Maar de laser die ze er misschien bij gaan zetten kan in twijfel getrokken worden. In het artikel staat niet veel informatie over de laser zelf, maar dit kan voor zowel goede als slechte doeleinden gebruikt worden. Dat we het ruimteafval willen verminderen is uiteraard positief! Dit is de laatste decennia een groot probleem geworden. Als ze de laser enkel gebruiken om dit schroot te verminderen is dit allemaal oké. Maar stel dat de Japanners oorlog krijgen met een ander land. Zal deze laser dan zodanig geprogrammeerd zijn dat hij niet richting de aarde zelf gericht kan worden? Aangezien men spreekt over een "krachtig laserkanon" kan dit ook flinke schade aanrichten op aarde (veronderstel ik). Indien we dit enkel zullen gebruiken bij situaties waarin ze de grote stukken schroot in kleine stukjes kunnen schieten zodat deze kunnen verbranden in onze atmosfeer is dit uiteraard heel goed. Maar als het kan gebruikt worden om oorlog te voeren lijkt me dit een slecht idee. Het zal veel achterdocht creëren waardoor andere landen ook zo'n laser zullen willen wat (als het zover komt) oorlog voeren weer op een ander, moeilijker, geavanceerder niveau brengt waar we ons minder kunnen tegen beschermen. Een mogelijke oplossing lijkt mij om de laser zodanig te programmeren dat hij niet naar de aarde zelf kan schieten maar wel de andere kant op.