PDA

Bekijk de volledige versie : Geen leven mogelijk op tweelingbroer van aarde


zico.s*olders
19th November 2015, 14:01
De planeet Kepler-438b mag dan het meest op de aarde lijken, leven blijkt er volstrekt onmogelijk. Dat hebben Britse wetenschappers uitgerekend. De dampkring is weggeblazen door de ster waar hij omheen draait, waardoor de planeet waarschijnlijk onophoudelijk gebombardeerd wordt met schadelijke uv-straling, röntgenstralen en geladen deeltjes.

Kepler-438b, die begin dit jaar werd ontdekt, staat bovenaan de zogeheten Earth Similarity Index. Dat betekent dat er tot nu toe nog geen planeet is gevonden die meer op de aarde lijkt. Zo is 438b even groot en even warm als de aarde.

Het verschil is dat zijn ster veel actiever is dan onze zon. Die ster produceert elk jaar een paar gigantische zonnevlammen, waaraan de planeet wordt blootgesteld. Elke vlam is minstens tien keer zo sterk als de krachtigste vlam die onze zon ooit heeft voortgebracht. De zonnevlammen bij Kepler-438b hebben 6,7 miljoen maal een miljoen keer zo veel energie als de atoombom op Hiroshima.

Het is zeer de vraag of een dampkring op Kepler-438b bestand is tegen zulke bombardementen, schrijven de Britten. En zonder beschermende dampkring is leven onmogelijk. Het onderzoek staat in het wetenschapsblad Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Bron: Het Laatste Nieuws 18/11/2015
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/2527534/2015/11/18/Geen-leven-mogelijk-op-tweelingbroer-van-aarde.dhtml

Eigen mening: Mijn mening is dat er nooit leven zal zijn op de planeet Kepler-438b omdat de dampkring is weggeblazen. Ik vind ook dat deze planeet heel hard op de aarde omdat ze ongeveer even groot zijn. Ik denk als er een beschermde dampkring was dat het leven misschien wel mogelijk zou zijn. Maar al bij al denk ik dat er nooit iemand zal komen of zal leven.