PDA

Bekijk de volledige versie : Doping: België krijgt slecht rapport


jana.m*rien
19th November 2015, 07:21
Dat maakte het WADA bekend.

Naast België staan ook Brazilië, Frankrijk, Griekenland, Mexico en Spanje op een "watchlist" van het WADA. Aan deze landen worden strikte voorwaarden opgelegd, die tegen 18 maart 2016 ingevuld moeten worden. Als dat niet het geval is, worden de antidopingagentschappen van landen op de watchlist als "niet-overeenstemmend (non-compliant)" beschouwd, hetgeen wil zeggen dat de regels van het Wereldantidopingagentschap niet correct worden nageleefd.

Rusland geschorst

Andorra, Israël, Argentinië, Bolivia en Oekraïne worden vanaf vandaag/woensdag al als niet-overeenstemmend beschouwd, waardoor ze sancties moeten vrezen. Ook Rusland is volgens het WADA niet-overeenstemmend. Het Russische antidopingagentschap (Rusada), dat beschuldigd wordt van het toedekken van positieve dopinggevallen van Russische atleten, wordt geschorst.

"Die beslissing werd in unanimiteit genomen", bevestigde het WADA in een persbericht. De beslissing van het WADA was te verwachten en valt in de lijn van het onafhankelijk rapport over doping in de Russische atletiek.

Bron: (Belga/RR) via knack.be

Eigen mening: Het lijkt me correct dat ze een land als Rusland schorsen. Als een organisatie een overeenkomst heeft, moeten alle leden zich daar aan houden. Zo niet, moeten er gevolgen zijn.
Dat ze eerst een waarschuwing geven vind ik heel positief. Zo krijgen de landen nog de kans om zich te herpakken. Ik had niet verwacht dat België ook op de watchlist te vinden zou zijn. Ik vind het wel jammer, zo vorm je meteen een heel ander beeld over onze Belgische topsporters.
Ik vraag me af wat de inhoud is van de voorwaarden. Dit is niet in het artikel vermeld en zou het artikel wel beter maken.