PDA

Bekijk de volledige versie : Journaliste excuseert zich voor fout bericht over quote Poetin


B*am.Seels
18th November 2015, 15:50
Een Russische journaliste heeft zich geëxcuseerd voor het verspreiden van een foute quote van president Poetin.
Volgens nieuwsanker Remi Maalouf had de Russische president voor het eerst gereageerd op de aanslagen in Parijs en had hij daarbij forse oorlogstaal gebruikt. “Het is aan God om de terroristen te vergeven. Maar het is aan mij om hen naar Hem te sturen”, zou hij zelfs gezegd hebben, maar daar blijk uiteindelijk niks van aan.
De Russische journaliste Remi Maalouf verklaarde woensdag dat ze een exclusieve reactie had van Poetin over een genadeloze vergelding voor de aanvallen op Parijs. “Het is aan God om de terroristen te vergeven. Maar het is aan mij om hen naar Hem te sturen”, zou hij daarbij gezegd hebben.
Iets later verwijderden de Russische sites Straits Times en Russia Today en ook Maalouf zelf verwijderde haar berichten. Haar exclusieve reactie bleek geplukt uit een Facebook-post, en bleek dan nog eens vals ook.
Intussen was het kwaad al geschied: internationale nieuwssites namen het bericht van Remi Maalouf massaal over en ook op Twitter was de quote van Poetin “talk of the town”.

Remi Maalouf ✔ @RemiMaalouf
This is the danger of social media! I took Putin's quote from a post on Facebook & it turned out to be false. I apologize.

Bron: Het Nieuwsblad (18/11/'15) - http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151118_01977091

Mening: Opnieuw een treffend voorbeeld van hoe journalisten amper nog bronnen checken om toch maar de eerste de zijn met een sappig verhaal of een sensationele quote. Ik vind het echt triestig dat zaken als roddelboekjes, Facebook en Twitter tegenwoordig door journalisten beschouwd worden als 'goede bronnen'. Als ik iets geleerd heb van deze media, is het wel om alles wat hier verschijnt met een serieuze korrel zout te nemen. Als journalist klakkeloos zaken overnemen, is een schande voor je beroep.
Wat mij nog meer stoort, is het feit dat de journaliste amper schuld bij zichzelf lijkt te leggen in haar 'verontschuldigingen'. "Dit is het gevaar van sociale media", geeft ze mee, alsof daarmee de kous af is. Het is juist de taak van een journalist om dit 'gevaar van de sociale media' te overkomen door feiten te checken. Ik zie al genoeg dwazen die klakkeloos alles geloven en overnemen wat ze op Facebook zien verschijnen, ik had gehoopt dat kranten over het algemeen toch iéts kritischer zouden zijn.
Ten slotte wil ik nog meegeven dat het Nieuwsblad zelf enkele uren geleden nog heel trots uitpakte met Putins grote woorden. Nu zijn ze er als de kippen bij om deze journaliste met de vinger te wijzen, want zoiets zou hen nooit overkomen...