Sarah.T*ijs
18th November 2015, 10:06
[SIZE=5]‘De weg naar volledige inclusie is nog lang’[/SIZE]
‘Ik help vooral de leerkracht, niet de leerling’, zegt Tine Decapmaker van het GO-onderwijs. De West-Vlaamse begeleidt sinds kort leerkrachten die voor het eerst een kind met beperkingen in de klas ontvangen.
Niet zozeer de leerlingen helpen, maar de leerkrachten versterken in hun functie, zo ziet Tine Decapmaker haar nieuwe rol. De West-Vlaamse valt onder de prewaarborgregeling, die in het licht van het M-decreet middelen en personeel verschuift van het bijzonder naar het gewoon onderwijs, om daar de groeiende noden op te vangen.
Het gaat om een nieuwe functie. ‘Ik werd samen met zes anderen gekozen. Ons team kan zowel buigen op leerkrachten met ervaring in de klas, als op paramedici zoals logopedisten en orthopedagogen. In totaal gaan we acht scholen in en rond Roeselare begeleiden.’
‘Wat ik ga doen? Leerkrachten helpen die een inclusiekind krijgen in de klas. Niet door hen te bestoken met tips en te zeggen hoe het moet, maar door samen te kijken wat kan. Om het concreet te maken: hoe zit het bijvoorbeeld met de leerplannen? Moet een zorgleerling op het einde van het jaar ook alles kunnen wat een ander kan?’ Of leerkrachten wel open staan voor hulp van buitenaf? ‘Veranderingen roepen altijd veel weerstand op. Daarom dat het team van het begin duidelijk inzette op communicatie. De scholengemeenschap weet wie we zijn, wat we doen, wat we kunnen en ook wat we niet kunnen. Dat is belangrijk.’
‘Op het einde van het jaar volgt een eerste evaluatie’, zegt Decapmaker. ‘ De weg naar volledige inclusie is nog lang, maar dit zijn belangrijke kleine stapjes.’
Bron: DS, 16/11/2015
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151115_01971764
Mening: Het idee is dat ze in gewoon onderwijs mensen inzetten die in een klasje terecht komen met een leerling met beperkte leermogelijkheden. Het idee is op zich goed, maar uiteindelijk kan deze leerkracht ook voor een volledig klasje met leerbeperkingen staan. Als men met twee leerkrachten voor een klas staan wordt het veel te complex en het wordt het misschien ook moeilijk voor de leerlingen om goed te kunnen volgen tijden de les. Tijdens de lesvoorbereidingen moeten die twee leerkrachten altijd samenwerken, dat is niet altijd handig want je zit dan met meerdere meningen. Ik denk niet dat dit tot een goed resultaat zal komen.
‘Ik help vooral de leerkracht, niet de leerling’, zegt Tine Decapmaker van het GO-onderwijs. De West-Vlaamse begeleidt sinds kort leerkrachten die voor het eerst een kind met beperkingen in de klas ontvangen.
Niet zozeer de leerlingen helpen, maar de leerkrachten versterken in hun functie, zo ziet Tine Decapmaker haar nieuwe rol. De West-Vlaamse valt onder de prewaarborgregeling, die in het licht van het M-decreet middelen en personeel verschuift van het bijzonder naar het gewoon onderwijs, om daar de groeiende noden op te vangen.
Het gaat om een nieuwe functie. ‘Ik werd samen met zes anderen gekozen. Ons team kan zowel buigen op leerkrachten met ervaring in de klas, als op paramedici zoals logopedisten en orthopedagogen. In totaal gaan we acht scholen in en rond Roeselare begeleiden.’
‘Wat ik ga doen? Leerkrachten helpen die een inclusiekind krijgen in de klas. Niet door hen te bestoken met tips en te zeggen hoe het moet, maar door samen te kijken wat kan. Om het concreet te maken: hoe zit het bijvoorbeeld met de leerplannen? Moet een zorgleerling op het einde van het jaar ook alles kunnen wat een ander kan?’ Of leerkrachten wel open staan voor hulp van buitenaf? ‘Veranderingen roepen altijd veel weerstand op. Daarom dat het team van het begin duidelijk inzette op communicatie. De scholengemeenschap weet wie we zijn, wat we doen, wat we kunnen en ook wat we niet kunnen. Dat is belangrijk.’
‘Op het einde van het jaar volgt een eerste evaluatie’, zegt Decapmaker. ‘ De weg naar volledige inclusie is nog lang, maar dit zijn belangrijke kleine stapjes.’
Bron: DS, 16/11/2015
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151115_01971764
Mening: Het idee is dat ze in gewoon onderwijs mensen inzetten die in een klasje terecht komen met een leerling met beperkte leermogelijkheden. Het idee is op zich goed, maar uiteindelijk kan deze leerkracht ook voor een volledig klasje met leerbeperkingen staan. Als men met twee leerkrachten voor een klas staan wordt het veel te complex en het wordt het misschien ook moeilijk voor de leerlingen om goed te kunnen volgen tijden de les. Tijdens de lesvoorbereidingen moeten die twee leerkrachten altijd samenwerken, dat is niet altijd handig want je zit dan met meerdere meningen. Ik denk niet dat dit tot een goed resultaat zal komen.