PDA

Bekijk de volledige versie : Brandweerman ondergaat ‘historische’ gezichtstransplantatie


Lander.D*bruyn
17th November 2015, 11:13
Patrick Hardison, een gepensioneerde brandweerman uit New York, kreeg een volledig nieuw gezicht nadat hij gewond raakte tijdens een brand. Chirurgen noemen het de meest uitgebreide gezichtstransplantatie ooit.

Dat de gezichtstransplantatie van Hardison een succes is, is volgens New Yorkse chirurgen een ‘historische’ gebeurtenis omwille van de omvang. De ex-brandweerman ontving het gezicht van een hersendode jongeman nadat hij verminkt raakte aan het gezicht toen een brandend dak op hem terechtkwam en zijn brandweermasker smolt.

In de jaren na het ongeval onderging Hardison 71 operaties aan zijn gezicht. Zijn huid herstelde, maar zijn oogleden, oren en hoofdhuid bleven misvormd. Jarenlang droeg hij een pet, een zonnebril en prothetische oren.

Afgelopen zomer, in augustus, stemde de man in met een volledige gezichtstransplantatie. De chirurg die hem het voorstel deed en de operatie leidde was Eduardo Rodriguez. Volgens hem kon de operatie hem sterk helpen, maar was er toch een groot risico aan verbonden. Hardison zou slechts vijftig procent kans hebben op overleven.

Maar de gepensioneerde brandweerman had geluk. 93 dagen na de transplantatie vindt Rodriguez de ingreep een succes. Er doken nog geen afstotingsverschijnselen op. Medicus Robert Grossman noemt de gezichtstransplantatie de meest uitgebreide die ooit plaatsvond en zegt dat het ‘een grote mijlpaal is en een zeer belangrijke bijdrage levert aan de vooruitgang van wetenschap en geneeskunde’.

Hardison kreeg het gezicht van David Rodebaugh, een 26-jarige monteur uit Brooklyn die in een vegetatieve staat terechtkwam na een motorongeluk. De moeder van Rodebaugh ging akkoord met de transplantatie en zei dat haar zoon een mirakel was die nu verder zal leven.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151117_01974880

Mening: Het is zeer verassend wat de wetenschap tegenwoordig kan. Wanneer je op de linkt klikt zie je Hardison voor en na de operatie. Ik vind het zeer mooi werk dat de dokters hebben geleverd.
Er gaat van mijn kant veel lof uit naar de moeder van Rodebaugh. Voor haar moet het helemaal geen eenvoudige beslissing zijn geweest om het gezicht van haar zoon af te geven. Ze heeft dit gedaan zodat iemand anders een beter leven kan leiden. Dit vind ik dan ook een echte heldendaad.
Moeten we niet allemaal een beetje meer worden zoals de moeder? Moeten we niet allemaal wat meer ons best doen om elkaar een betere toekomst te geven. Zeker in deze zware tijden, met de terroristische aanslagen die onlangs gebeurt zijn, moeten we elkaar steunen. Enkel als je zelf iemand helpt om een beter leven te krijgen zal je dit volgens mij zelf ook krijgen.