PDA

Bekijk de volledige versie : 54.000 leraars (m/v) gezocht


nele.l*yckx
12th November 2015, 09:54
De Vlaamse scholen moeten tot 2024 elk jaar op zoek naar gemiddeld 6.000 voltijdse leerkrachten. Net nu dreigt de hervorming van de lerarenopleiding de Centra voor Volwassenenonderwijs - nochtans populair bij jongeren - buitenspel te zetten.

Het Vlaamse onderwijs heeft de komende jaren steeds meer leerkrachten nodig. Tegen het schooljaar 2023-2024 ligt de behoefte aan onderwijzend personeel zo'n 10 procent hoger dan vandaag. Dat blijkt uit een arbeidsmarktprognose, die op vraag van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is gemaakt en die De Morgen kon inkijken. De voorspellingen zijn gebaseerd op onder meer de groei van het aantal leerlingen, de verwachte pensioneringen bij leraren en de instroom in de lerarenopleidingen.

Voor het kleuteronderwijs ziet het er relatief rooskleurig uit. Vanaf 2019 tot 2024 zijn jaarlijks gemiddeld 1.000 voltijdse jobs nodig, maar gezien het aantal studenten kleuteronderwijs wordt er geen lerarentekort verwacht. Bij de lagere scholen ligt dat anders. Vandaag al zijn er door het groeiende aantal leerlingen te weinig leerkrachten, terwijl tot 2019 jaarlijks zelfs gemiddeld 2.000 voltijdse jobs moeten worden ingevuld. Uit de prognose wordt duidelijk dat er op korte termijn een gebrek aan leraren dreigt.

Toch blijft vooral het secundair onderwijs het zorgenkind van Crevits. De grotere groep leerlingen in het lager onderwijs zal op termijn doorstromen naar het middelbaar. Tegen 2023 zal de behoefte aan leerkrachten ten opzichte van dit schooljaar zijn gestegen met liefst 35 procent. Op het toppunt zullen er jaarlijks gemiddeld 3.443 leraren nodig zijn, zo'n 1.200 meer dan vandaag. Bijzonder problematisch, want het aantal studenten in de lerarenopleidingen van de hogescholen en universiteiten is in vijf jaar tijd met zo'n 14 procent gedaald. Door de grotere vraag en het dalende aantal studenten lijkt een groot tekort aan leraren onvermijdelijk.


Lege handen

Crevits wijst daarom op het belang van het loopbaanpact, dat de job aantrekkelijk moet maken. "Onderwijs blijft ook in de toekomst een groeimarkt. Het is belangrijk om goede leraren aan te trekken en hen in het onderwijs te houden. De job van leraar moet meer dan nu een eerste keuze worden voor jongeren. Het loopbaandebat moet daartoe bijdragen, net als de hervorming van de lerarenopleiding."

Maar binnen dat laatste overleg, dat voor de herfstvakantie van start is gegaan, groeit de ontevredenheid van de Centra voor Volwassenenonderwijs. Momenteel bieden zij een lerarenopleiding aan, die leidt tot hetzelfde diploma als de universitaire lerarenopleiding. De voorbije jaren groeide het aantal studenten aan de CVO's, terwijl de universitaire studies in sommige gevallen tot de helft minder jongeren konden lokken. De universiteiten gaven onlangs dan ook aan te willen samenwerken met de CVO's.

In een nieuwe discussienota, die vanuit het kabinet-Crevits afkomstig is en vandaag in Brussel wordt besproken door de partners, blijven de centra evenwel met nagenoeg lege handen achter. Zij-instromers zouden voortaan alleen terechtkunnen bij de hogescholen en universiteiten. Ook zouden de CVO's geen leerkrachten meer mogen afleveren voor de tweede en derde graad in het middelbaar. Alleen leraren voor praktijkvakken, denk aan lassen in het beroepsonderwijs, zouden zij nog mogen opleiden. Daarnaast stelt de nota wel dat samenwerkingsverbanden nog verder onderzocht zullen worden.

"Wij willen de centra betrekken en we begrijpen hen als ze zeggen dat ze door deze nota voor een groot stuk van de kaart worden geveegd", zegt KU Leuven-rector Rik Torfs.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/54-000-leraars-m-v-gezocht-b641ec3e/

Eigen mening: Voor mij en vele anderen is dit goed nieuws want er is dan meer werkzekerheid. Toch verontrust het me want er is zoveel vraag naar, zouden leerlingen van het laatste middelbaar niet sneller kiezen voor het gemak van leerkracht en werkzekerheid dan wat ze liever echt zouden doen? Ik hoop natuurlijk dat er een school zal zijn die een voltijdse plek voor mij heeft en dat ik niet in 2 scholen moet gaan lesgeven om aan een voltijdse te geraken. Ik vraag me ook af of de scholen dan wel groot genoeg zijn om zoveel nieuwe leerlingen op te vangen. Scholen mogen ook niet de eerste beste leerkracht aannemen, in belang van de leerlingen zoeken ze beter verder naar een goede leerkracht, ook als de school in de nood zit.