PDA

Bekijk de volledige versie : Staking Lufthansa treft 113.000 passagiers


steven.w*uters
9th November 2015, 11:16
Staking Lufthansa treft 113.000 passagiers


De staking bij de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa wordt vandaag uitgebreid naar München. Door de acties van het cabinepersoneel zijn 929 vluchten geannuleerd.

Het personeel legt maandag het werk neer op de luchthavens van Frankfurt, Düsseldorf en München. Daar staan 3.000 vluchten gepland, 929 ervan zijn geannuleerd. De geschrapte vluchten zijn een streep door de rekening van 113.000 passagiers.

De aangekondigde stakingsactie van vakbond Ufo startte vrijdag en duurt normaal gezien nog tot vrijdag. De actie zou daarmee de langste staking uit de geschiedenis van Lufthansa worden. Voor zondag was er een pauze van de staking in het hele land afgekondigd, omdat die dag veel reizigers voor privézaken onderweg zijn.

De raad van bestuur van de luchtvaartmaatschappij bekijkt morgen welke gevolgen ze zal geven aan de staking van Ufo. ‘Lufthansa heeft vandaag opnieuw verzekerd bereid te zijn om de onderhandelingen te hervatten’, klonk het.

Lufthansa is al maanden in overleg met het personeel over bezuinigingsplannen. Vooral de geplande verhoging van de pensioenleeftijd stuit op hevig verzet. Ongeveer 19.000 werknemers zijn betrokken in de gesprekken. Donderdagnamiddag waren lastminute-onderhandelingen tussen het bedrijf en vakbond Ufo nog mislukt.

Bron: DS, 09-11-2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151108_01960592

Eigen mening: Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen opkomen voor hun eigen geld en hun pensioenleeftijd. De top van Lufthansa moet nadenken over bezuinigingen, maar ik denk niet dat ze die bezuinigingen moeten doorschuiven naar het personeel. Zelf verdient het kaderpersoneel veel geld en dan moeten ze toch besparen bij het personeel. Het personeel moet langer werken, omdat zij anders minder geld hebben. Ik denk als ze al eens besparen op hun eigen loon dat ze dan ook al veel geld bespaard zullen hebben. We kunnen toch niet verwachten dat de mensen die dag in en dag uit met de loodzware koffers moeten sleuren dat zij nog langer moeten werken. Volgens mij weet het kaderpersoneel dat ook, maar zij een beetje minder verdienen dat kan toch niet!