PDA

Bekijk de volledige versie : Oudste kind is slimmer dan jongere broer of zus


Kaat.v*nruiten
8th November 2015, 17:36
Oudste kind is slimmer dan jongere broer of zus

Door: Arno Van Hauwermeiren
20/10/15 - 17u51 Bron: Metro UK; University of Essex

Een nieuwe studie heeft aangetoond dat de eerstgeboren zoon of dochter vaak een hoger IQ heeft dan de kinderen die na hem of haar komen. Dat zou komen omdat de oudsten hun jongere broers of zussen dingen aanleren. Aan alle jongere broers of zussen: geen paniek, de oudste is niet noodzakelijk slimmer dan jou en het gaat om een heel klein IQ-verschil.
Wetenschappers van de universiteit van Leipzig schatten dat het IQ met elk nieuw kind daalt met gemiddeld 1,5 punt, geen spectaculair verschil dus. Bovendien zou die regel niet gelden voor gezinnen met twee kinderen. De oudste in een gezin met twee kinderen zou 60 procent kans hebben op een hoger IQ dan de jongste. De jongste maakt dus nog aardig wat kans om slimmer te zijn dan de oudste.

Volgens de onderzoekers zouden de oudsten zich ook beter intellectueel kunnen ontwikkelen, omdat ze de onverdeelde aandacht van de ouders krijgen in de eerste cruciale jaren.
Lees ook
Hilarische tweets van Wouter Beke zetten opvoedingscampagne in de schijnwerpers
Zelfvertrouwen

Doordat de oudste kinderen hun jongere broers of zussen dingen moeten aanleren, zou hun zelfvertrouwen ook een boost krijgen. Hierdoor achten de oudsten zich sneller slim dan de jongsten, die zichzelf sneller als 'minder slim' beschouwen.

Eerder ontdekten Engelse onderzoekers al dat wie eerst geboren wordt, meer kans heeft om later uit te blinken in zijn of haar carričre. Eerstgeboren kinderen blijken meer ambitieus en gekwalificeerd te zijn dan hun jongere broers en zussen. Heel wat sterren en bekende personen bevestigen deze theorie: zo zijn politici Angela Merkel en Hillary Clinton eerstgeboren kinderen, maar ook presentatrice Oprah Winfrey, auteur van de Harry Potter-boeken J. K. Rowling en zangeres Beyoncé.

De studie ontdekte ook dat ouders meer kans hebben op goed presterende kinderen wanneer ze er een gat van vier jaar tussen laten.

bron: http://www.hln.be/ (8/11+/2015)

Eigen mening:
Zelf ben ik ook de oudste thuis en ik merk inderdaad gelijkenissen. Zo ben ik tegenover mijn broer en mijn zus een stuk verantwoordelijker. Dit zoals in het artikel beschreven omdat ik mijn broer en zus mee heb geholpen in het groot worden. Of dat mijn jongere zus iets minder slim is dan mij, dat weet ik niet. Ik denk dat we inderdaad een redelijk gelijk IQ hebben. Ten opzichte van mijn broer kan ik nog niet veel zeggen. Hij wordt nog maar acht jaar. Ik denk wel dat het een hoger IQ hebben komt door de levenservaring. Ik denk dat je als broer en zus geboren wordt met een gelijkaardig IQ (dit in de meeste gevallen dan toch).

Sofie.DeWolf
9th November 2015, 14:57
Net zoals Kaat denk ik wel dat dit zou kunnen kloppen bij sommige gezinnen. De titel vind ik wel verwarrend. Daarom ben ik ook blij dat ik het artikel gelezen heb. Naarmate het artikel vordert, wordt alles duidelijk en wordt de titel eveneens genuanceerd. Oudere kinderen zullen volgens mij bijna altijd een grotere verantwoordelijkheid hebben dan jongere kinderen. Van de oudste kinderen wordt meestal ook verwacht dat ze het meest volwassen zijn en dat ze rekening houden met het jongere kind omdat hij/zij jonger is. Dit zie ik ook duidelijk in mijn familie. Persoonlijk ben ik enig kind, dus ik kan niet refereren naar persoonlijke ervaringen met broers of zussen.
Het artikel geeft het vergelijk tussen het IQ van oudere en jongere kinderen in een gezin, dit maakt duidelijk dat het niet om grote verschillen gaat. Het IQ heeft volgens mij vooral andere beďnvloedende factoren. Hierbij denk ik aan de erfelijke factor, de stimulering uit de omgeving en het eigen vermogen om leergierig te zijn.